fredag, juli 28, 2006

I behov av enzymer

När jag låg hos Carina i eftermiddags och hon pillade mig i ansiktet sa hon med sin mjuka spa-röst:
- Du har lite torr hy...
Varningslampor. Nu börjades det. Vi som hade det så avslappnat och skönt. Bakom den vita rocken och den väna rösten fanns en slipad försäljare.
- Vad använder du för ansiktscrème?
- Eh, ja... En Lancôme, någonting... För torr hy.
Ett noll till mig. Inget "jag tar vad jag har" eller "jag brukar slarva med insmörjningen". Fin dyr, kräm - visserligen roffad från tidningen, men så märklig att jag inte kunde minnas hälften av Primordiale Optimum Visibly Smooting Moisturiser Thermo-Control.
- Peelar du ansiktet någon gång?
Tjatmoster. Klart jag peelar.
- Jadå.
- Jag tror att du skulle behöva en enzym-behandling. Det är en mask man lägger på som tränger ner i huden och rengör på djupet. Det gör att din kräm sen kommer att verka bättre.
Tystnad, medvetet två sekunder för lång.
- Mm, det kunde kanske vara värt att testa.
Hon fortsätter plocka hårstrån under tystnad.
Got you!
När jag skulle betala i kassan väntade jag mig ett: "Skulle du vara intresserad av att testa en sådan där enzym-mask? Just nu har vi ett erbjudande..."
Men nej, inget. Bara tack och hej.
Det måste bara betyda en sak. Att jag verkligen är i behov av en enzym-behandling. För om hon inte hade något försäljningsintresse i att prata med mig om djuprengörande masker - varför i hela världen var hon då tvungen att ta upp det?
Enzymer - var det inte något man läste om i skolan?

Inga kommentarer: