tisdag, juli 18, 2006

Fula fördom flyg!

Ibland slår min egen fördomsfullhet mig med häpnad.
Åker tåget mellan Lund och Malmö. Bredvid mig står en afrikan. Så långt ingen fördom, bara ett sannolikt antagande. Högljutt och frenetiskt tuggar han på ett tuggummi. Strax innan vi kommer till stationen tar han upp sin mobiltelefon och pratar snabbt med någon på ett främmande språk. Ytterligare en afrikan sluter upp vid hans sida - han lika frenetsikt och högljutt tuggande. Och då plötsligt är det inte längre Freshmint eller Red Fruit eller Sweet Menthol de maler runt i munnen - då är det kat. Sjukt, jag vet. Och vips har de förvandlats från vanligt trevliga killar i märkeskläder och sprillans nya skor till kat-tuggande knarksmugglare med en otålig uppdragsgivare i mobiltelefonen.
Helt ärligt, jag skäms verkligen över att sådana tankar finns i min hjärna. Oftast kan man dock - tack och lov - skilja på vad som är verklighet och vad som är dum och förbannad fördom. Ändå lever man med en del vanföreställningar som man kanske aldrig kommer att bli av med eller ta reda på om de stämmer, till exempel:
- Att frimärkssamlare är tystlåtna.
- Att läkare alltid är säkra på sin sak.
- Att frisörer har velat bli det sedan de var små.
- Att de flesta optiker har glasögon.
- Att alla fransmän kör bil efter några glas vin.
- Att Ebba von Sydow är en förebild för unga tjejer.
- Att alla BB-deltagare har ett kromosomfel.
Vill inte tänka på vilka fördomar folk har om rödhåriga, journalister, författarstudenter, Malmö-bor, teknologflickvänner, Audi-ägare, rödvinsdrickare, kvällstidningsläsare, nätberoende...

3 kommentarer:

Line sa...

Rödhåriga har alltid fräknar och glasögon. Vanligtvis har de huvudet på skaft och blir sällan gyllenbruna av solen. Mina fördömar om rödhåriga alltså. Sant eller delvis sant eller helt fel?

Linda Unnhem sa...

Fräknar, glasögon och huvudet på skaft - jepp.
Gyllenbrun, nja, knappast. Fast lite brun kan jag bli - även om min fördom om rödhåriga också är att de snarare blir röda.

Line sa...

En hel del rätt alltså. Tänk på att fördomar kan vara positiva också, att någon typ alltid är lugn, glad eller snäll! Eller smart.