tisdag, januari 09, 2007

Svårt att sova

De två senaste nätterna har jag haft svårt att sova. Så är det ofta när jag har mycket i huvudet eller när jag håller på med något intensivt fram tills jag ska gå och lägga mig. Började plugga till tentan nästa torsdag i dag, och även om jag inte är orolig över att jag ska klara den eller att jag kanske har tappat alla hjärnceller sedan jag var en ung och smart student på 90-talet (gulp! okej... jag pluggade lite i början av 2000-talet också) så är det ändå en massa tankar som ofrivilligt snurrar runt i huvudet. Särskilt när jag ska sova. Hur många procent av Författarfondens kassa är det nu som går till garanterade författarpenningar? Heter det ens garanterad författarpenning? Vilka blev konsekvenserna när man släppte bokmarknaden fri på 70-talet? Blä.

Försökte med mitt senaste trick att räkna baklänges från 100, men det gick dåligt. Vred mig fyrahundra varv och började räkna igen. Gav upp. Nu ligger jag här med kuddarna och täcket i soffan och hoppas kunna blogga mig trött. Om vad? Ja...
Jo, till exempel om skillnaderna mellan Niklas och mina öron. Hälsoundersökningar har visat att jag har perfekt hörsel. Jag har suttit i ljudisolerade glasburar och lyssnat till höger och till vänster och alltid lyckats trycka i precis rätt ögonblick för ett top score i lyssnarligan. Ändå hör jag inte. Åtminstone hävdar Niklas det. Följande dialog utspelade sig till exempel när vi skulle äta tidigare ikväll:

Niklas: Kan du stänga av radion?
Linda: Vaddå? Den i köket?
Niklas: Nej, den här i rummet. Som står på cd. Hör du inte hur det piper?
Linda: Eh... Nej.

Ett annat exempel är ett ljud i sovrummet som Niklas genast uppmärksammade när vi flyttade in. Ljudet kommer från en fläkt eller en maskin eller en värmepanna eller nåt i källaren och rören från denna går på något sätt i vår vägg. Okej, jag kan medge att det låter lite, men inte, citat Niklas, dånar/överskuggar allt/gör en fullständigt tokig.
Om Niklas hangup är ljud är min snarare ljus. Jag kan inte sova om det inte är helt mörkt i sovrummet. Niklas, däremot, skulle inte ha några som helst problem med att somna intill Vinga fyr. Att hans mobiltelefon sänder ut strålkastarsignaler när den ligger på "fel" håll skulle han nog inte ens ha märkt om det inte gjort mig fullständigt tokig...

Nej, om man skulle göra ett försök...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Roligt att Niklas mest verkar irritera sig på ljud från tekniska prylar och maskiner som låter mer än de skall... Mr. Handyman ut i fingerspetsarna!

Annars är det väl en välsignelse att man inte hör allt här i världen och att öronen sållar lite i allt brus.

/Lotta

Anonym sa...

Linda, vi är nog ganska så lika när det gäller det där med sömnen (jag hör föresten inte heller ljud, i alla fall inte om det inte är ovanligt högt eller "ovanligt"). Men, har jag för mycket att göra på jobbet (det är lugnare nu för tiden, förr var det mkt oftare), och vet att jag inte kommer att hinna, vips, så påverkas nattsömnen. Jag brukar tänka; sover jag dåligt i natt så sover jag desto bättre imorgon natt. För det mesta hjälper det. Men, gör det inte det, så läser jag ju....(har tur att Bertil inte vaknar då jag tänder lampan). Romanen (blir oftast en sådan för min del) får inte vara för bra, utan helst litet halvtråkig. Då är det lättare att bli sömnig. Jag brukar också räkna på olika sätt (tack för tipset för det där med baklänges). Eller, stiga upp ur sängen och vistas uppe och allra helst frysa en stund. Då är det extra skönt att krypa ner under täcket igen. Skulle man ändå inte somna, ja, då vilar man i alla fall... /Kram Berit
PS. Vilken snygg design! Hemsidan, alltså.