måndag, januari 15, 2007

Coming up: TTMSAJF


" I överensstämmelse med de i första stycket angivna grunderna för en allmän tryckfrihet och till säkerställande av ett fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning ska det stå varje medborgare fritt att, med iakttagande av de bestämmelser som äro i denna förordning meddelade till skydd för enskild rätt och allmän säkerhet, i tryckt skrift yttra sina tankar och åsikter, offentliggöra allmänna handlingar samt meddela uppgifter och underrättelser i vad ämne som helst."


Jag har kommit på en jävligt bra affärsidé. Jag kallar den "Tala till mig så att jag förstår" med det frivilliga tillägget "... för helvete!".
Det KAN nämligen inte bara vara jag som inte talar samma svenska som vissa myndigheter och statliga verk. Jag KAN inte vara ensam om att vilja gråta framför Skatteverkets N2-blankett eller klandra mig själv för att jag är så jäkla dum att jag inte kan komma ihåg 71 ord i en enda mening (exemplet ovan, hämtat ur Tryckfrihetsförordningen).

Tanken är att man går igenom ett slags test. Där får man svara på frågor som:
- Var matte ett av dina värsta ämnen i skolan?
- Varför ville du bli skolpolis?
A) För makten över mina skolkamrater
B) För att jag gick igång på att plugga in komplicerade trafikregler
- Hur mycket skulle du betala för att slippa delta i Big Brother Ekonomi/Juridik Special?
- Händer det att du föreslår att splitta notan bara för att du inte vill flasha med dina dåliga huvudräkningskunskaper?
- När får du oftast ont i magen?
A) När jag ätit lök
B) När deklarationen rasslar till i brevlådan

Därefter gås testet igenom av en tjänsteman på Tala till mig så att jag förstår (fast han kallas Herr Snäll istället för tjänsteman). Han gör ett utlåtande om ens intelligens/språkförståelse/negativa inställning till byråkrati som sedan ligger till grund för alla de tjänster man beställer från företaget - tjänster som till exempel kan vara att få just Tryckfrihetsförordningen översatt till begriplig svenska.

Lätt att jag hade beställt därifrån. Tyvärr är det nog ingen som hinner starta upp före torsdag...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske det behövs fler läroböcker för folk som försöker uttrycka sig i skrift? Något för dej Linda? /B

Lotta sa...

Det är något speciellt med blanketter som gör människor så nervösa att till och med de enklaste uppgifter fylls i felaktigt (förnamn och efternamn eller födelseår och -månad kastas om, adressen skrivs fel osv...). Det behöver liksom inte vara byråkratitugg för att man ska skaka på handen. Själv har jag tidigare aldrig gillat blanketter, men nu ingår det i mitt jobb att svara på blankettfrågor. Och att sitta bredvid folk som fyller i passansökningar med mera... Det är ganska roligt att stå på den här sidan om byråkratin!
/Lotta

Linda Unnhem sa...

B: Ja, sådana läroböcker behövs absolut, men jag vet inte om jag är rätt person att skriva dem. Jag är snarare målgruppen.
Lotta: Ja, det är kanske en praktik på Skatteverket sträva efter. Och det är sant det du skriver om att det konsekvent blir fel när man ska fylla i blanketter. Jag kan inte låta bli att tänka på alla invandrare som dessutom ofta har språket emot sig. Ja, du kanske möter en del sådana i ditt jobb också?