onsdag, januari 03, 2007

Hemliga hyllan

Att hitta ett ledigt skrivbord på stadsbiblioteket börjar allt mer kännas som att få en parkeringsplats på Gamla väster. Det vill säga omöjligt.
Nu har jag dock lyckats kapa åt mig samma bord som igår, med den enda skillnaden att jag har ryggen mot den "hemliga hyllan". Samma trafik idag. Jag fick vänta ett par minuter innan mannen i grå mustasch och Fjällräven-ryggsäck släppte fram mig med en min som sa ungefär: "Okej, då..." Tidskriftsamlaren visade sig rymma de senaste nummerna av Sound on sound, Allt om digitalfoto, Mac World, ja, sådana tidingar som Niklas, Fjällrävar och allt där emellan gillar.
Det som seglat upp i topp över saker jag gillar med stadsbiblioteket är att de behandlar en som en vuxen människa. Inga fåniga skyltar med texten "Kaffe dricker vi i kaféet" eller "Böcker är hårda. Mackor är kletiga" - nej, Malmö stadsbibliotek har insett att majoriteten av befolkningen inte lider av Parkinson och därmed kan hålla styr på såväl muggar som läskflaskor. Schyst. Den stora nackdelen är att man hinner dricka upp sitt kaffe från kaféet innan man har hittat en plats att sitta på.
Nu ska jag svettas i mina långärmade tröja och min stickade polotröja. Det var tydligen inte bara jag som tyckte det var iskallt här igår...

Inga kommentarer: