torsdag, januari 11, 2007

Bara att välja

Version 1: Det ösregnade iskallt rakt in i ansiktet och den hårda vinden omöjliggjorde paraply. Jag hackade tänder när jag kom hem och var genomvåt. I hallen stod kylen och frysen och vardagsrummet var upp och ner av skor, jackor, väskor, innehåll ur skåp och en gran som kändes helt malplacé. Jag var hungrig och mjölken till kaffet var slut. På soffbordet låg tentaböckerna i en trave och bakom mig hade jag en föreläsning där läraren sa att det visst var viktigt att läsa om a-kassor och moms och lagtexter.
Version 2: Jag kom hem från Lund och klockan var bara ett. Det var varmt och skönt i lägenheten och lade jag bara en timme på att plocka undan skulle det bli riktigt mysigt att sitta uppkrupen i soffan och läsa om sånt som egentligen var ganska intressant. Dessutom skulle det bli ett nöje att koka kaffe eftersom vi äntligen fått ett nytt fint golv i köket. Och mjölken var ju snabbfixad - affären låg ju bara femtio meter från dörren.

Usch, varför ska det vara så svårt att vända tankarna ibland?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det så att man kan bestämma sig för hur man vill se på saker och ting!? Ibland kan det kännas som om version 1 ligger närmast till hands - men så dumt. Det är ju det där med att finna de små guldkornen som är så viktigt.../B

Anonym sa...

Mitt nyårslöfte bl.a. går precis ut på att vända version 1 till version 2. Men det är banne mig inte lätt alla dagar.

Linda Unnhem sa...

Jag ska nog också ha det som nyårslöfte. Idag när jag gick i regnet försökte jag till exempel slappna av i ansiktet och se ... mild och oberörd ut. Men så såg jag andra som också gjorde det och det såg så jäkla fånigt ut. Jag menar - hallå! - ösregn och stormbyar ÄR inte trevligt.