söndag, augusti 20, 2006

Uäh!

Jag kan bara minnas att jag mått så dåligt en gång tidigare. Då hade vi haft personalfest på jobbet och igår var det kräftskiva.
Jag mår fortfarande dåligt. Har legat yr och illamående hela dagen, men slutade i alla fall kräkas kring lunch.
Det låter fånigt att säga att jag inte tror att det berodde på spriten. Klart att jag hade druckit och klart att jag inte mått lika dåligt om jag bara hade åkt buss hem från Lund mitt i natten. Däremot är jag övertygad om att bussfärden spelade en avgörande roll. På senare år har jag börjat bli rejält åksjuk. Ofta i bil, ibland på tåg, men oftast när jag åker buss. Jag känner hur det börjar ringa i öronen, hur jag blir kallsvettig och hur illamåendet kniper i magen. Flera gånger har jag varit nära att stiga av mitt ute i ingenstans bara för att få luft. Det är hemskt.
Hade turen att få en snäll busschaufför igår. När jag vacklade över till henne och bad om något som jag eventuellt skulle behöva kräkas erbjöd hon mig en papperskorg och tittade på mig med en snäll, förstående mammas ögon. Och trots att jag kräktes, så tyst jag kunde, hela vägen till Malmö var hon lika trevlig när vi steg av. Jag förstår plötsligt de som skickar in till Dagens ros.
Det är verkligen hemskt att må illa.
Och för att slippa eventuella kommentarer: Nej, jag hade inte druckit snaps. Ja, jag åt paj och bröd och sallad utöver kräftorna. Ja, jag blandade min drink själv. Nej, jag drack inte mycket mer än jag brukar på sådana här fester.
Jag längtar till i morgon bitti då jag förhoppningsvis vaknar helt återställd.

2 kommentarer:

Line sa...

Dessutom FÅR man lov att bli sjuk utan anledning. Illamående tenderar komma när man är trött eller allmänt i obalans, sprit eller inte, åksjuka eller inte. Det måste inte alltid finnas ett skäl. Så det så. Krya på dig.

Linda Unnhem sa...

Tack!