måndag, augusti 07, 2006

Grym grottman

Niklas har sedan vi träffades varit 25 år gammal. Trots att han var 24 då vi möttes för första gången och trots att han ska fylla 28 i december, har han liksom aldrig riktigt blivit äldre. När någon frågar hur gammal han är säger jag ”25” och tror mig själv. Inte en dag äldre, den pojkspolingen. Fram till nu. I Spanien har han plötsligt blivit 27. Och man.
Allt är den nedärvda grottmanskänslans förtjänst. Grottmannen som inte gjorde mycket mer än jagade för dagen, var smutsig under fötterna, klädde sig i slappa skynken och hade hår i ansiktet. Grottmannen som en stor del av Sveriges män förvandlas till under sin semester. Så även min.
Det hela började med ett: ”När man är ledig slipper man raka sig varje dag. Det är skönt med lite stubb.”
Steg två: ”Man kanske skulle testa att låta det växa?”
Steg tre: ”Nej, är detta verkligen jag?”
Steg fyra: ”Hur ska ett skägg se ut egentligen?”
Steg fem: ”Nej, nu ska det bort!”
Här någonstans är vi nu och jag har plötsligt vant mig vid att ha en man vid min sida. En manlig man med manligt skägg i ansiktet. Om än aningen glest. Än så länge.
Mitt mål är nu att försöka avstyra Steg sex: ”Söndag morgon, innan vi åker hem, ska det rakas av. Aldrig att jag skulle gå till jobbet i det här!”
Måste tänka ut en plan.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du vet att jag läser bloggen va? Nu måste jag förbreda en plan mot steg sex motplanen...
Fast å andra sidan läser säkert du kommentarerna!?
Vad blir det då?
En plan mot motplanen avsedd för planen mot steg sex motplanen...
Hmm
Hoppas att det förvirrade dig lika mycket som mig och att det leder till att jag kan raka mig obehindrat.
Puss
Niklas

Line sa...

Min man har också babyface och får manligare drag med skäggväxt. Men eftersom det känns som att pussa ett hallmatta av kokos brukar jag ändå protestera vid 7 dagarsutväxten. Ser fram emot bild på 6-dagarsskägget.

Anonym sa...

Jag förstår inte diskussionen.

Anonym sa...

Dessutom blev jag på dåligt humör nu. Det är ju fan nästan en vecka innan ni är hemma igen.

Vad är det för respekt?!

VI åkte minsann bara bort en ynka liten pyttevecka. Det var en tydlig markering att vi uppskattar våra vänner här hemma.

Två veckor? TVÅ veckor?!??

pffft...

Linda Unnhem sa...

Jag är ledsen... Men sen när vi kommer hem - då ska vi leka! Två män i skägg och fina whiskeys och kaffe på maten och hemmabakat bröd och utflykter med bil och scones på Hansa. Det blir tider det! Vi saknar er också!!