onsdag, augusti 23, 2006

Mera film

Började dagen med en rejäl dos svensk småstadsångest i den klart sevärda filmen Farväl Falkenberg. 5-6 barndomskompisar, var är min plats i livet?, 30-årskris, rastarufs från Thailandstrippen, campingplatser, smalfilm från 70-talet, ett hagelgevär inte helt utan betydelse... Lite lågt tempo, men nu i efterhand undrar jag om inte just det var finessen. Hade en envis hård klump i halsen som inte släppte förrän filmen var slut.
Fortsatte med det svenska internetdejtingdramat Sök, med bland andra Persbrandt och Amanda Ooms. Men, nej. Desperat, ångestfyllt och taffligt slut. Filmen var full av kända skådisar, men det räckte att se dem för att veta vilken roll de skulle spela. Utom möjligen Persbrandt, som för en gångs skull spelade the good guy. Dock ej på ett trovärdigt sätt.
Avslutade med den hypade Djävulen bär Prada. Jag hade förväntat mig noll, bara hört att boken ska vara dålig, men det var en riktig svulstig amerikansk charmkomedi. Meryl Streep är verkligen en av mina favoritskådisar.
En bra dag för film när regnet vräker ner.

Inga kommentarer: