lördag, maj 13, 2006

Poststudenskt party

Ikväll ska vi på en inflyttningsfest hos någon jag bara träffat ute ett par gånger, en kille som Niklas känner från tiden på Sydskånska nationen.
Inflyttningsfester är normalt sett lite förrädiska - och är det dessutom någon man inte känner så väl OCH som precis lämnat studentlivet har man inte mycket att hålla sig i.
På en födelsedagsfest kl 19 kan man nästan räkna med att man får mat. Och vin. Kanske inte drinkar men det kommer garanterat att finnas en tre, fyra kladdkakor, detta även (eller kanske i synnerhet) om det är en student som håller i partytrådarna. (Dessa har dock alltid en tendens att komma fram lite för sent - »men oj, jag hade ju kakorna också!«)
Det är dock viktigt att överväga mat hemma innan om studenten är under 25, bor nära Lidl och är kille (inga fördomar). Risken är annars överhängande att man sitter där med lökchips från Euroshopper och en gigantisk brie-tårta (endast 49 kr!). Bara.
Ett måste på dessa studentanordnade fester är medhavd dryck. Gärna lite extra eftersom det alltid kommer att finnas någon som undrar om han "får ta lite". Det kluriga är här att veta om man ska ta med sig sprit. Utöver vinet. Utvecklas det hela till party kommer man att vara glad att man kan blanda till en halvdålig drink, har man däremot helgarderat sig och det sen blir tack-och-hej-och-det-är-ju-en-dag-i-morgon-också vid halv elva får man stå med skammen och Statoil-påsen med Schweppes i hallen.
På en cocktailfest kl 20 kan man räkna med mycket sprit och lite mat. Några kex med tapenade, oliver på pinnar och baconlindade dadlar (om det är vinter). Salta pinnar om det är studenter. Grissini om det är 30-pretto.
Men ikväll är det inte bara inflyttningsfest, det är dessutom öppet hus. Från klockan 17. Innebär det att den eventuella maten kommer att stå framme cirka sju timmar? Innebär det att det kommer att finnas föräldrar och barn och till och med äldre där? Som en studentmottagning? Ingen vet. Men efter ett halvdiskret samtal har Niklas snappat upp följande info: Man kan äta något lätt hemma innan. Man får vin.
Dags för dusch och dust med garderoben!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Först. Jag är superimpad att du kommer ihåg att det heter Munte Plus Simonsen... eller hur det nu var...
Din blogg - min bästa! Idag frustade jag ut yougurt över skärmen och över min Sydsvenskan.
Sitter i ett söndagsstökig kök och försöker skriva. Det går inte alls. Då kan man kommentera lite istället - det närmaste bloggande jag kommer. Och i bästa Ebba-jagärenpsykopat-von Sydow-anda kan jag berätta att jag har dom svarta byxorna på mej, som jag tror jag ska våga mig på att ha i morgon också. Tredje dagen i rad. Men jobbet är eldprovet. Shit vad jag så in i helvete vet vad du menar när du skriver om uteblivna Ohvadfintkommenater... det var så där skoj att gå till jobbet med ett uppenbart brandgult hår...
Angående de svarta har jag funderat på om pöset sitter där det ska. Tänkt på om dina sitter slappare och snyggare - vilket de antagligen gör. Tänkt på om, ve och fasa, Munte plus Simon är lika med sant har gjort ett par liknande som någon bär upp med skyhöga klackar och liten ärtig rumpa. Då vill man bara slänga sig hem och ta på de helt vanliga, slitna, nonfashionaktiga jeansen som inte på något sätt kan missförstås.
Sen kom jag på det. Det är MF (moderedaktörfritt) på jobbet imon.
Så jag vågar. Gör du?

Undrar också, nu när byxorna inte bekymrar mig så mycket, hur det gick för Mårten i Göteborgsvarvet.

Och ser fram emot när du ska ge mig the full inflyttningsfest-story. Och att du ska få min sida av Staffanstorp. Kanske vi kan samåka i fortsättningen =)

Puss&kram&just nu
din
sister in fashion.

Linda Unnhem sa...

Nu förstår jag det där med att samåka. "I fortsättningen".
Kittlar dödsskönt i kistan.