torsdag, maj 18, 2006

Mätt på mott

Öppnade just ett paket knäckebröd och trots att det är helt normalt att det rasslar runt lite frön, blev jag livrädd att det skulle vara en sån här:



För ett par månader spred den skräck i vårt skafferi och innan vi konstaterat att den inte var av skadedjurstypen "du måste kasta allt du har och leva med gasmask i dagar efter Anticimex-besöket" var vi ganska uppgivna. Dessutom hade den lyckats pricka in att uppenbara sig samma dag som vi just fyllt skåpen efter en storhandling.
Men det äckligaste var när vi började nysta upp "djurhärvan". När vi lade ihop ett och ett och jag insåg att "mjöldammet" jag tagit för normalt i havregrynen hade tolkats som en "väv" av Niklas. Att det djur jag sett inte var det enda, utan att Niklas sett ett par stycken - för någon månad sedan! Hur mycket hade de då egentligen hunnit föröka sig?
Ett paniksamtal till Anticimex och en noggrann scanning bland deras skadedjursbilder (finns på hemsidan) lugnade oss dock, troligtvis var krypet ett "mott" och inget vi offra vårt konservburksförråd för.
Det hindrar mig dock inte från studera smulor och "mjöldamm" mycket noga i fortsättningen.
Niklas äter fortfarande inte havregrynsgröt.

Inga kommentarer: