måndag, maj 08, 2006

Miss Disciplin och Fröken Ful & Fel


Om jag hade en innehållsdeklaration på mig själv skulle det förmodligen nämnas disciplin någonstans efter snällhet (40 %), motivation (15 %) och humor (10 %). Har jag bestämt mig för något är det sällan jag inte genomför (eller tjatar mig till) det. Vill jag gå ner några kilon gör jag det (på väg), är jag trött på jobbet säger jag upp mig (gjort) och vill jag flytta till Frankrike ger jag mig inte förrän jag - eller snarare vi - är där (under långsiktig och varsam förhandling).
Och trots att jag i 15-årsåldern avskydde min pappas tjat om "bäddade sängar, gemensamt fredagsstädande och vikten av att vända sig om när man lämnar ett rum" kan jag nu bara konstatera att jag blivit som han. En Städ-Führer. En pedant vars inre bubblar irriterat om hemmet är upp och ner och smuligt och dammigt en fredag eftermiddag.
Det finns dock ett ställe dit varken disciplin eller ordning når. Ett område som är rörigare än allt annat i lägenheten tillsammans. På en hel vecka.
Min garderob.
Det kvittar hur mycket jag sorterar och skänker till UFF, det spelar ingen roll hur fint jag staplar eller hänger eller viker - det blir alltid stökigt igen. På en morgon. För det är på morgonen de brottas med varandra. Miss Disciplin och Fröken Ful & Fel. Medan Miss Disciplin tycker att "det är väl bara att ta något, försiktigt ur sin fina hög", är Fröken Ful & Fel i högform och gastar att "det där blir för varmt, det där är för fint, det där har ingen burit sedan 1993". Snart har hon trissat upp Miss Disciplin så att hon - helt mot sina principer och trots att klockan är alltför mycket - river och sliter i plaggen för glatta livet. Bara för att konstatera att det inte finns något att ha på sig. Idag heller.
Så var det i morse (se bild). Och så är det tre av fyra vardagsmorgnar. Bestämde mig därför för att cykla till H&M för att ge Miss Disciplin lite andrum några dagar, men hamnade på grund av polisavspärrningar (Skåne-derby) istället på Åhlens. Utöver sin schysta märkesavdelning har de faktiskt ett trevligt eget utbud.
Fyra plagg blev det. Och jag hoppas kunna vara på jobbet innan åtta fram till på fredag.

Inga kommentarer: