lördag, maj 06, 2006

Att bli med grill


Idag köpte vi vår första grill som inte ska slängas direkt efter användning. Visst är engångsgrillar väldigt smidiga, i synnerhet att ha med sig på picknick, men det är något mer grillgenuint med en BBQ på hjul, med riktigt galler och svart, blank yta. Jag kan tänka mig att man som man (jag grillar sällan) känner sig betydligt mer manlig när man faktiskt kan stå och grilla - och slipper sitta och peta på huk i en liten låda.
Ikväll levde vi verkligen radhusmyten. Medan jag stod för bruschettan, couscoussalladen, såserna och dukningen stod Niklas för eldandet. Och öldrickandet. Härligt könsstereotypt. Men det blev gott. Och väldigt trevligt. Efter att vi ätit och Svante somnat visade vi Kina-bilderna för Celia och Patrick (efter deras önskemål) och jag kände verkligen att det måste vara sista gången vi visar dem för någon. På väldigt länge. Det är som att sätta igång en gammal skiva man hört om och om igen - jag vet exakt vad Niklas kommer att säga till varje bild och jag är kräkfärdigt trött på att höra mina egna "det var ett ständigt tutande överallt" eller "här äter vi hot pot som är nästan som en fondue". Visade dessutom bilderna för Håkan och Carina igår kväll, så det kändes extra tjatigt idag.
Ja. Grillen känns som ett väldigt trevigt inköp.
Saker jag just nu tror kommer att bli det godaste vi ska grilla i sommar:
- Halloumi (salt och segt och "utomlandskt")
- Musslor (har aldrig provat, men ska tydligen bli grymt gott)
- Chilimarinerade jätteräkor på spett (Citygross enkilospåse för 99 kr är ett fynd!)
- Hela plattfiskar (som jag ska cykla och köpa i hoddorna i min förestående frilanstillvaro)
- Majskolvar

Inga kommentarer: