torsdag, maj 04, 2006

Bye bye fototapeten


För en stund sedan ringde en kvinna som ville komma och titta på vår lägenhet. Även om det egentligen inte spelar någon roll vem som ska bo i den efter oss, skulle man vilja att den gick till någon som... var bra. Efter bara en minut med kvinnan hade jag bildat mig följande uppfattning om henne:
- 40-årsåldern, från mindre stad à la Landskrona (0414, var är det?), nyskild
- Jobbar som sjuksköterska, alternativt som mellanchef i en mansdominerad bransch, fast med tanke på att hon står i Pressens pensionskassas bostadskö är det mer troligt att hon är layoutare på Land eller löneadministratör på en dagstidning.
- Vill helst bo i en stor luftig lägenhet för minihyra (möjligt i Landskrona) och kommer att ha värsta ångesten när hon måste väga sin 4:a för 4000 mot vårt läge mitt i stan.
- Kommer att avsky vår fina fototapet och undra varför vi bara målat ena sidan av hallen.
- Tar med sig en väninna på visningen (de ska göra något kulturellt efteråt, alternativt äta på Jensens Bøfhus) som inte säger något, men observerar allt. Skeptiskt.
- Kommer att fråga mycket om parkeringsmöjligheterna eftersom hon sedan 17,5-årsåldern varit analt besatt av körkort och sedan dess beroende av "friheten med bil" (möjligheten att smita tidigare från sociala tillställningar, åka på bokmässan och konstrundan)
- Kommer att vara oartigt öppen med att lägenheten egentligen inte är en sådan hon vill ha, men att bostäder mitt i Malmö ju inte "växer på träd".
Hmm, jag skulle kunna fortsätta min demografiska utläggning i evighet. Och spåra ur mer och mer. Ska bli spännande att se hur många rätt jag får när hon (och väninnan?) kommer hit på söndag kl. 16.

3 kommentarer:

Line sa...

vart ska ni flytta? Visst är det härligt att fantisera om fördomar efter bara ett samtal på telefon eller ett email! Jag vet precis hur du menar. Såna möten är fyllda av floskler och dåliga klyschor, har sjäkv haft några på sistone och även på söndag blir det fler...lägenhetsvisning för vår del också. Lycka till!

Linda Unnhem sa...

vi ska bara flytta ett par gator bort från där vi bor nu (se längre ner i bloggen), men det är till en lägenhet med högre mysfaktor och en uteplats som extraordinär bonus. själv?

Line sa...

Så ni kan bara flytta? Lyckost. Vi kämpar med att kunna flytta ihop vi. Vi hade två byten på gång, ca 200 meter härifrån, men det bidde inget. Imorgon kommer två bröder som ska kolla in våra två ettor.