måndag, maj 01, 2006

Insikter

Idag har jag insett några olika saker.
För det första måste jag sola solarium. Åtminstone några gånger. Visst kan man få både det ena och det andra ur Medicinsk uppslagsbok, men jag ser inget alternativ. Just nu är jag så blek att somliga säkert skulle ta mig för sjuk ändå. (Nej, man får inte skämta om sånt. Jag vet. Förlåt.) Måste hitta ett solarium bara, ett som inte är en förtäckt bordell, har klotter i stil med "Här sög Maria av mig" (Sant! Läst på Aqva-Kul) eller rör från 1988. Och det är svårt i Malmö. Ska ta reda på om man kan sola på Friskis och Svettis utan att vara medlem.
För det andra måste jag fundera på hur långt hår jag ska ha. Ska klippa mig den 12:e och det kan vara så att jag passar bättre i mellanlängd än längre (det vill säga alltid uppsatt).
För det tredje har jag insett att det är lättare att tänka att man längtar efter att göra fina oljemålningar när man inte har färg hemma. Glädjen då Niklas hittade två askar oljefärger i klädkammaren (försvunna sedan länge) byttes snabbt mot en plågsam prestationsångest. "Vad tror du? Du fick nästan en 2:a i bild". Tyst.
Sist men inte minst - det är smidigt att blötlägga och koka alla kikärtor på en gång. Tänk så mycket goda saker man kan göra, snabbt. Dagens "gucka" (eg. röra, men gucka är ett roligare ord. Och det finns faktiskt en svensk gucka-akademi som gett ut en bok): Nötfärs, vitlök, purjolök, morot, palsternacka, köttbuljong, krossad tomat, kikärtor, salt, en röd och en grön chili, cayennepeppar. Önskad styrka: Ej uppnådd.

3 kommentarer:

Line sa...

Vill man ändå undvika solarium har jag fått höra ryktesvägen att Doves nya lotion med brun utan sol ska vara helt ok för det priset. Och särskilt med tanke på det solarieklotter du beskrivit. Själv har jag inte testat! Ang. maten: låter supergott, åt ni det som det var eller med nåt särskilt tillbehör?

Linda Unnhem sa...

Tack för tipset. Jag jobbar ju dock på en tjejtidning där brun-utan-sol-produkterna kommer in ungefär i februari och dessa ska ofta testas. Varje år ser jag skräckexempel i form av randiga, gulfläckiga och orangea ansikten och handleder, vilket gör att jag själv drar mig för att testa - åtminstone när huden är jätteblek. Dock funkar de ofta fint när man är lite brun redan, som en fin förstärkning. Ska definitivt kolla upp Dove efter ett par vändor i solariet.
Ang. maten: Det var jättegott! Vi åt det som det var, bara med sallad och gurka tlll. Hade så klart funkat med ris också, eller i ett wrapbröd. Men man blev mätt utan! Kul att du också gillar mat, era pizzor såg supergoda ut!

Line sa...

Aha, du är riktigt insatt i brun-branschen med andra ord, jag backar ödmjukt tillbaka! Själv satsar jag nog på vårsolen som en första hjälp! Jag blev inspirerad att köpa och koka kikärter igen, drar mig ofta för det. Och auberginer är så smarrigt när de nästan smält tillsammans med ostsåsen och köttfärsen..ojoj, hur kan man motstå auberginer. Kom igen nu Niklas. (du kan ju smyga ner några nästa gång du gör den där röran...)