torsdag, december 07, 2006

Bu för besserwissern

Var hos Niklas på sjukhuset hela dagen idag (han mår bra!) och hann därmed registrera en hel del intressant. Till exempel var en av de första skötarna jag mötte i morse en väldig glad och trevlig tjej, som inte bara kunde prata med oss om Prison Break och hur jag skulle bli tvungen att serva Niklas med pannbiff under de kommande, sängliggande veckorna (det var nog det svenskaste hon kunde komma på; hon var själv typ från Polen) - hon kunde dessutom lugna den äldre, utländske man som låg i sängen bredvid och fullkomligt dyrkade henne. Och vad fick hon för det? Jo, en högljudd utskällning av en annan sköterska ute i korridoren, citat: "Du måste lära dig att det är viktigare att lyssna än att prata. Du kan inte vara så pladdrig!"
Tyckte så synd om den polska tjejen, som nog var någon form av elev, och som bara varit trevlig och fått patienterna att känna sig trygga och omtyckta. Inte nog med att kollegan var oproffsig nog att skälla ut henne så att alla kunde höra, hon var dessutom själv en extrem besserwisser som måste missat kursavsnittet Empati och medmänsklighet under utbildningen. Usch, jag kände igen typen från mina sommarjobb inom vården. Kvinnan som jobbat för länge för att kunna acceptera att någon annan gör något annorlunda - samma kvinna som hävdar att "det finns inte tid att prata med patienterna så slimmat som vi har det", men som sedan har tid att suga i sig hur många cigg och koppar kaffe som helst, allt medan hon njuter av att snacka skit om sina kollegor. Fy tusan.
Annars var det en mysig dag, även om Niklas bara låg och jag bara satt. Vi tittade lite på Coupling och Weeds, men bäst var det att bara få vara nära. Kanske får han komma hem i morgon, kanske blir han förflyttad till Lund då Landskrona har stängt under helgen. Jag går och lägger mig med knutna tummar för att det blir det första.

Inga kommentarer: