fredag, september 15, 2006

Är det ledigt där?



Jag skulle vilja reda ut en sak kring handikapptoaletter. För det första: Är det kanske bara jag som tvekar inför att gå på offentlig handikapptoalett eller har ni också haft betänkligheter kring det? Jag skulle verkligen vilja veta. Kanske, kanske kommer det att leda till att jag kan droppa några av mina vanföreställningar. Vi gör ett test. Fem ja och du är som jag.

Test: Så vet du om du nojar kring handikapptoaletter

- Flera toaletter är olåsta. Du känner genast en oro i kroppen. Du vill ju ta den stora handikapptoan med spegel (garanterat renare eftersom det bara går.. förlåt, rullar in handikappade där) men är samtidigt rädd att det ska sitta en invalid utanför och vänta när du är klar.
- Du skulle få grymt dåligt samvete om du låtit en handikappad vänta för at du fixade med ditt läppglans (detta är nästan mitt största dilemma: ska en handikappad behöva köa som alla andra människor?)
- Du ler lite urskuldande när du smiter ut från handikapptoan. Du har ju gjort något halvförbjudet.
- Du står i kö och det är ledigt på handikapptoan. Ingen verkar tycka att det är okej att gå där. Du står snällt kvar och väntar på att en "vanlig" toa ska bli ledig.
- Du irriterar dig på att de satt larmknappen så nära ljusknappen (hör egentligen inte hit, men...)

(Jag vill poängtera att detta inte är ett stort trauma i mitt liv, men ändock något jag funderat på om jag är ensam om)

2 kommentarer:

Line sa...

Risken att en rullstolsburen sitter i kö utanför när du är därinne är rätt minimal. Men inte om du är på handikappmässa, då har man bara att hålla sig till vanliga trånga toaletter. Och där finns det en riktig kö till handikapptoan. Av de som FÅR använda dem. Oftast är det en persolig assistent som ser surast ut.

Linda Unnhem sa...

Handikappmässa, oj! Där hade jag definitivt aldrig vågat gå annat än på "smaltoan".