söndag, september 03, 2006

På andra sidan alkoholen

Sedan kräftskivan då jag mådde så dåligt på bussen har jag nästan blivit... rädd för alkohol. Inte så att jag inte vågar ta ett par glas vin, men jag vill inte längre känna mig berusad. Det kan låta som en liten kul anekdot, den där natten på Malmö-bussen och hela hemska dagen efter, men för mig var det en vidrig, vidrig, vidrig upplevelse jag aldrig vill vara med om igen. Därför är jag inte längre så sugen på att dricka mängder när vi går bort (på fest) eller ut. Jag känner mig rädd helt enkelt. I synnerhet om vi ska åka bil eller buss eller tåg hem efteråt. Det skulle vi igår, efter ett 120-årskalas, uppdelat på två av Niklas släktingar. Kvällen var trevlig, men jag kan inte låta bli att göra en liten lista. Voilà:

Tio tecken på att du inte är full på en fest (till skillnad från många andra)

1. Du har ingen lust att dela taxi hem med en uppstoppad spillkråka.
2. Du fortsätter le fast att någon sagt att "Arlöv var en idyll på 50-talet" tio gånger under loppet av tio whiskeys.
3. Du känner dig äldst, trots att du är på en 120-årsfest.
4. Du tänker snarare "bruten lårbenshals" än "vild fest" när en 70-åring ramlar omkull på dansgolvet.
5. Du har svårt att skilja din partner från ET eller någon annan fullständigt främmande rymdvarelse.
6. Du noterar att man över 60 och 100 kilo fortfarande kan leva i föreställningen att man har en kropp som en 20-åring.
7. Du ser likheten mellan en 60-årig salongsberusad kvinna och en utmanande Britney Spears. Du ser också skillnaderna. Vilket hon inte gör.
8. Du tycker det verkar mysigt och trevligt ute hos servitörerna i köket.
9. Du är den enda som märker att du får salivduscher i ansiktet när du pratar med någon.
10. Du känner dig stundtals i behov av en tolk, med "sludder, oväsentligheter och envisa upprepningar" som specialitet.

Missförstå mig inte. Det var en sjukt bra fest. Alla såg ut att ha extremt roligt. Det är bara svårt för mig att förstå varför Niklas tycker att det är jag som är tråkig när det är han som står ensam ute på parkeringen och gungar alla bilar för att få larmet att gå igång...

3 kommentarer:

Line sa...

Inte för att det är nån vidare tröst, men du har mitt stöd. min önskan att inte bli berusad gör att även jag varit genom de tio punkterna och fler många gånger. När jag tar en öl ändå får jag höra att "vad kul att du dricker!" Vilket ju betyder motsatsen när jag inte gör det. festligt.

Linda Unnhem sa...

Känns skönt att höra! Vi får absolut festa ihop fler gånger!

Line sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.