tisdag, september 12, 2006

Öl & heta känslor

En öl på Siestas uteservering lägger på något sätt en skön, mjuk bomull kring en vanlig tisdagskväll. En liten knut i magtrakten dock eftersom jag vet att jag måste utsätta mig för senaste avsnittet av Prison Break. Har fortfarande inte lyckats slappna av kring det. Inte ens när de tagit sig ut ur fängelset har nervpirret avtagit.

På tal om män i fängelse hade jag och Niklas en lång - och hätsk - diskussion kring våldet i Malmö över ölen på Siesta. Han tycker att våld, övergrepp och rån är något man måste leva med i en storstad och att det är självklart och sunt förnuft att inte jogga efter mörkrets inbrott. Jag tycker det är hemskt att jag ska behöva känna mig otrygg var jag än går efter klockan 19 och resonerar inte som Niklas, att det är något jag måste jobba med hos mig själv. Varför kände jag mig aldrig otrygg när jag bodde i Stockholm? Varför gör jag det i Malmö? Jag har inte genomgått någon stor personlig förändring, jag har inte blivit blödigare eller skaffat mig barn. Jag känner mig bara mycket räddare. Och vad gör politikerna åt det? Polisen? Den enda gång jag ser en polis på Gamla väster är på Malmö-festivalen. En gång om året.

Nej, nu behövs det nog mat. Heta räkor för hett humör.

Inga kommentarer: