torsdag, mars 15, 2007

Jag är verkligen extremt obekväm med döden. Kan inte föreställa mig hur det kommer att bli att tvingas leva utan någon av alla dem jag vant mig vid att ha omkring mig. Niklas är däremot väldigt laidback och tycker att jag överdriver när jag varje kväll tvingar honom att lova att köra försiktigt till jobbet och se sig om ordentligt när han går över vägen. Fånigt, jag vet, men inte lika fånigt som att jag får panik om han säger "hejdå" istället för "godnatt" när vi släcker lampan för att sova (detta tvångsbeteende minns jag även från när jag var liten).
Överhuvudtaget ogillar jag att prata om tiden som ska gå och mitt allra värsta är kommentarer som den här, som Niklas sa ikväll:
- Om jag köper en skjorta nu så kan jag i princip ha den varje jul tills jag dör utan att den blir sliten. Att använda en skjorta 40-50 gånger är ju inte särskilt mycket.
Han säger det på skämt, men jag får genast en grym klump i magen. Han ska ju leva för evigt!
Jag minns hur det var precis när vi träffades. Vet inte var han fick det ifrån, men när vi pratade extrajobb sa han att han funderat på att bli väktare. Väktare! Den lille! I uniform, med hund och batong och sitt ömtåliga skinn, ensam ute på nätterna på öde fabriksområden. Tack och lov stannade det vid en tanke (annars hade jag garanterat sett till att det gjorde det!).
Varför jag börjat tänka på det här? Det är något hemskt program om cancer på teve och så var det någon kursare som skrivit något sorgligt...

5 kommentarer:

Line sa...

Jag lider av dödsångest modell illa. Börjar jag tänka för mycket på att jag aldrig mer kommer finnas efter min död, särskilt nattetid, kan jag nästan få panik, och Tias är, liksom Niklas, fullkomligt chillad. "Det är ändå inget du kan göra åt det" lyder hans tröst. Bilda stödgrupp? :/

Linda Unnhem sa...

Panikkänslorna nattetid känner jag väl igen. Skönt att höra att jag inte är ensam i alla fall!

Konsultpappan sa...

"Den lille"?!
Han är ju nästan två meter!

Linda Unnhem sa...

Hur stor han är fysiskt spelar ingen roll. Jag vet att det är lätt att tro, i synnerhet när man pratar om väktare, men fråga din fru så vet hon nog vad jag menar med "den lille". Det vet alla fruar/flickvänner.

Mon sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.