måndag, mars 12, 2007

Guldkorn & små smulor

Läser inlägget från igår och skrattar lite åt kontrasten lyxbrunch vs. brödbak/storkok. Men så är det ofta nuförtiden: extrema snåldagar varvas med mer guldkantade happenings. Och om man tänker positivit på det är det nog ganska bra, det är faktiskt ganska mycket onödigt man köper när man har mycket (nåja, "mer" i alla fall) pengar.
En stor lyx i år år bröllopsresepengarna vi fick när vi gifte oss. När det känns trist att behöva trolla med konserver och andra skåpvärmare för tredje dagen i rad (faktum är att det sällan känns särskilt trist, mer som en utmaning - åtminstone är det det jag försöker intala Niklas) kan man alltid tänka roliga resor som komma skall (vilka alltid inkluderar god mat, no matter what).
Redan nästa helg, alltså den 24-27, åker vi till Provence igen. Jag vet - men de hyperbilliga biljetterna går inte att motstå. Dessutom ska boken vara klar då och även om det blir hej och nej tack (och mentalt självmord från min sida!) från förlagen måste man få fira att man faktiskt rott ihop en hel roman. Egentligen skulle förstautkastet varit klart först i början på april och vår påskövernattning på Karlaby kro (också en bröllopspresent) med Celia och Patrick, men redigeringen och petandet kommer ju också att ta tid.
Slutligen pratar vi om att hyra en stuga en helg i slutet på april, också med C&P och ett par till. Lyx, visst, men också mycket rotfrukter och hembakat bröd däremellan. Delar gärna med mig några av mina grymmaste snåltips (blir det för snusförnuftigt, please, stop read):

1. Samåk. Jag åker med Niklas till och från skolan. Det blir långa dagar, men jag får också sjukt mycket gjort. Dessutom sparar jag 70 spänn i tågkostnad varje dag.
2. Köp produkter på Apoteket. Min bästa ansiktscreme ever kostade 40 kronor. Och då har jag ändå jobbat på tjejtidning.
3. Ta med matlåda till jobbet. Det är inte jobbigt att laga lite extra mat på kvällen. Det är jobbigare att ha 1 000 kronor mindre att lyxbruncha för i månaden.
4. Låna böcker på biblioteket. Visst, böcker är inte särskilt dyra, men emellanåt glömmer man att det på biblioket finns allt, inklusive alla de senaste tidningarna.
5. Starta ett företag 1. Om du är lika nojig - och rädd för skattesmällar - som jag kommer du inte att våga ta ut några pengar i lön och har därmed startat ett hyfsat sparande. Alla pengar kan ju för guds skull inte ätas upp av skatter och egenaavgifter i deklarationen.
6. Starta ett företag 2. När ens intresse också är ens jobb är det mycket bra/kul man kan betala med det man tjänat på företagandet. Papper, anteckningsböcker, böcker, datorprylar...
7. Baka bröd. Även om man bara köper färdiga mjölmixer blir det mycket billigare. Dessutom doftar det mycket godare...
8. Bli författare. Ingen förväntar sig att du ska klä dig i de senaste trendplaggen.
9. Närma dig 30. Ingen förväntar sig att du ska klä dig i de senaste trendplaggen.
(Punkt tre är svårast för Niklas att ta till sig, punkt åtta och nio upprepar jag likt mantran för att de ska sjunka in.)
Over and out.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Linda! Många bra tips! Det där med Niklas och punkt 3 - det är ju i direkt nedstigande led - gissa från vem. /Berit

Linda Unnhem sa...

Hehe... Ja, vem kan det vara? :-)