onsdag, november 22, 2006

Vardagen är här

Den där "vardagen" som ett par personer pratade om i sina tal på bröllopsfesten har kommit. Självklart förstår jag vad de menade, men det är ganska skoj att de "varnar" för vardagen när vi trots allt levt ihop i fyra år med allt vad det innebär i form av pengabrist, hushållsgräl, min fritid/din fritid-diskussioner, mycket jobb...
Tror dock inte att det är vardagen man ska lägga skulden på om det blir kämpigt i en relation, den är man ju faktiskt en del av och har möjlighet att påverka. Intervjuade i somras en kvinna, och utöver allt annat klokt hon sa, minns jag särskilt hennes bästa tips för en lycklig relation:
"Det finns tre saker man måste kunna prata om i en relation. Det är pengar, barnuppfostran och sex. Kan man inte prata om det låser det sig och antingen hon eller han blir lidande."
Och jag håller med henne. Men det viktigaste av allt tror jag är att man aldrig slutar uppmärksamma och röra vid varandra. Har man bara den där närheten och intimiteten så kan man nog också enas om vem som ska dammsuga eller hämta barnen på dagis. Det där med barnuppfostran vet jag så klart inget om, det kommer kanske att ställa allt på ända... Fast å andra sidan, hittills har våra värderingar inte skiljt sig särskilt mycket åt. Men vem vet.
Hur som helst - vardagen efter festen har i alla fall kommit. Brorsan Martin spenderar veckan här eftersom han praktiserar på en radiostation i Lund. Vi har shoppat kläder åt honom, jag har jobbat lite, vi har varit på Citygross, det har regnat. Idag ska jag skriva en biografitext om en tangokung jag aldrig hört talas om tidigare.

Inga kommentarer: