torsdag, oktober 12, 2006

Kassakossa

- Gurkan först, Tindra. Nej, inte där, upp på bandet. Ge den till tanten. Och så mjölken. Bra. Du är duktig! Och äpplena, orkar du lyfta dem?

Det finns en sak som - vad ska vi kalla det - stör mig en aning. "Stör" skulle i det här fallet lika gärna kunna bytas ut mot "får mitt inre att bubbla och koka", "gör mig grymt stressad och irriterad" eller "är fullständigt oförståelig och nonchalant".
Visst, jag kan förstå det pedagogiska i att låta barn lägga upp varor på bandet i kassan, jag se förtjänsterna med att låta dem prova på något som de sen ska göra med mer eller mindre entusiasm under resten av sitt liv. Men snälla. Snälla. Varför göra det i rusningstid, när kön ringlar lång, när du till och med hör suckar bakom dig?
Nej, jag blir inte imponerad av att din fyraåring kan lyfta en limpa, det ger dig ingen guldstjärna i mammahimlen att låta Tindra eller Tuva eller Tore lava mjölkpaket.

Men det är inte nog där:

- Ska du ge tanten pengar? Man måste betala för det man handlar. Se här, Tindra, se här. Ta mammas börs, och så räknar du. Fem kronor ska det vara. Nej, det där är en femkrona. Fem såna, ja. Och så ger du dem till tanten. Oj, tappade du dem? Mamma plockar upp...

Snälla, vad är det de lär sig i Mama egentligen?

1 kommentar:

Line sa...

Här skulle jag inte hålla mig och här skulle jag vilja höra K's förslag på åtgärder.