fredag, oktober 27, 2006

Geni, idiot, geni, idiot, geni....

Sa någon bloggtorka? Är ledsen för det, men har ägnat veckan åt att strama åt storyn i mitt romanprojekt. När man kommit en bit på väg är det en hel del som spretar åt olika håll och mitt inre blir inte lugnt förrän det känns enhetligt. Det är ungefär som städning: jag kan inte ha det lite rörigt här och var, då känner jag mig i obalans. Det måste varar ordning och reda, först då får jag energi att fortsätta.
Nu har jag i alla fall nästan skrivit klart Del 1. Även om jag kommit över det där med att "hitta inspiration" (det är bara att sätta sig och göra det) så kommer jag inte ifrån att självförtroendet pendlar från "jag är bäst i världen" till "gah, vem, vem tror du kommer att vilja läsa det här?".
Jag tvingar då mig själv att tänka så här:

1) Du har suttit som redaktör i fyra år. Sett mängder av dåliga texter. Lärt dig någorlunda vad som är bra och dåligt språk/tempo/berättande.
2) Du har recenserat böcker och fascinerats av att du ofta tycker precis som alla andra recensenter.
3) Du skriver inte för byrålådan utan är medveten om branschens kommersiella villkor.
4) Du har ett stort ego och har aldrig tidigare tänkt att något skulle vara omöjligt.
5) Du skrattar själv ibland, alltså är det roligt.

Bra. Sen går det tre koppar kaffe och plötsligt är vi här:

1) Jaha, bara för att du kan bedöma andras texter betyder det väl inte att du är så jäkla bra på att skriva själv?
2) Heter det inte att alla kritiker är misslyckade författare själva?
2) Om du nu är så kommersiell så kommer det säkert att ha getts ut tio böcker som liknar din innan du blir klar. Och vet du egentligen hur många manus bokförlagen tar emot varje år, lilla vän?
4) Bara för att du har flyt på vissa håll betyder det inte att du alltid kommer att halka omkring på bananskalet.
5) Din humor är skruvad. Svenskar gillar Stefan och Krister och Galenskaparna och Allsång på Skansen.

För det mesta tvingar jag dock mig själv att stänga av hjärnan helt. Annars hade jag nog inte fått en rad skriven. Det fungerar dock dåligt när man ska sova.

2 kommentarer:

nina sa...

jag har nollkoll på förlagsvärlden och är ingen redaktör utan går bara på känsla och jag älskar lars! det är driv och man garvar och ja.. inget vacklande självförtroende behöver du!

Anonym sa...

Jag hatar Stefan och Krister och allt som liknar dem, jag hatar Galenskaparna och Allsång på Skansen så jag tror att jag kommer att älska Lars och din bok.