torsdag, juni 29, 2006

Nostalgi

En sak är lite klurig, nämligen när nostalgin inte riktigt hänger med verkligheten. Till exempel skulle jag jättegärna vilja bjuda på världens finaste jordgubbstårta både i morgon när det är min sista dag på Hennes och när jag ska ha mitt släktfödelsedagskalas på lördag. Men! Även om det är den finaste och mest somriga och mest barndomskära tårtan i världen är den ju inte längre den allra godaste tårtan av alla tårtor.
Det händer ganska ofta - att mitt nostalgi- och jag-gillar-gammaldags-saker-jag brottas med den mer "tidsenliga" Linda. Mobilköpet var en sådan grej - länge trodde jag att jag inte ville ha något avancerat, tills jag upptäckte att avancerat inte alls var särskilt avancerat utan bara kul och jättebra.
En annan sån sak är att jag nu inbillar mig att jag kommer att nöja mig med att bohemshoppa second hand-möbler och roliga andrahandsprylar, samt älska att cykla till Lidl och Netto och andra lågpriskedjor för att jag fortsättningsvis kommer att ha såväl tid som liten plånbok när jag slutar på tidningen.
Får se hur det blir med det.
Jag har ju ännu inte flyttat in i en svartsotig allmogestuga trots att jag varje sommar babblar om att "livet var så mycket enklare förr" när jag besöker något knuttimrat friluftsmuseum.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh! Jag känner igen mig så mycket i en del saker du skriver i din blogg. Lämna jobb, flytt osv. Det är skoj. Jag är också MYCKET nervös för det här med att inte ha en fast lön längre. Jag tror att jag kommer gå i personlig konkurs, men sånt är ju också en erfarenhet.