söndag, juni 04, 2006

Men on the move

Vilka flyttegenskaper kvinnor verkligen vill ha hos en man (nej, inte förmågan att adressändra eller boka en flyttfirma).
– Muskelkraft
Gymmuskler i all ära, men häftigast är den kraft som tycks finnas dold i män som inte tränar alls (nej tyvärr, Ringsjön runt för fem år sedan räknas inte). Tajta T-shirts och tunga kartonger, det är något med det. Definitivt.
– Packningssinne
Hur får man två soffor, fem bord, fjorton stolar, 25 tidningspåsar, 50 kartonger och diverse krukor, hyllor och lampor att komma överens på ett åtta kvadratmeter stort släp? Utan att bli sinnesjuk? Den manliga stuvningsförmågan imponerar inte bara vid flytt utan vid varje storhandling (i kassan, i bilen), Ikea-shopping och bilsemester.
– Magiska fingrar
Jag ser en påse med skruvar, sladdar, små kåpor och järn. Jag ser en lampskärm, en glödlampa och hur det ska sitta i taket. Där någonstans – kortslutning i min hjärna. Men plötsligt är lampan på plats och jag blir alldeles varm i hjärtat. På bara några minuter. Min man. Det samma gäller droppande kranar, hackande cykelväxlar och strulande nätverk. Det är som magi.
– Språkkännedom
Jag har skrivit om det tidigare – orden och begreppen jag inte förstår eller ens känner till. Frustrerande, så klart, men det är ändå något hett över män som slänger sig med hylsnycklar, doslock och betongborrar. Hantverkarryktet är inte helt taget ur det blå.
– Bauhaus-ego
Han vet vad han ska ha när han åker dit, han hittar när han är där och – framförallt – han vet vad han ska göra med det när han kommer hem.
– Inredningsintresse
Visst är det kul att bestämma, men en ”gör som du vill, älskling, det blir nog bra” – nej, tack.
– Kastkänsla
Nej, det finns inget charmigt över den gamla sydda skopåsen från mellanstadiet, knopsamlingen från scouterna eller de udda champagneglasen från studenten. En riktig man röjer och känner inte till ordet nostalgi.
– Snyggt och städat-genen
Det får gärna vara kaos, fullt av kartonger och till och med dammigt och smutsigt. Men bara i ett rum i taget. Helst bakom en stängd dörr. Vi har flyttat, ja, men vi ska kunna leva också.

Mmm, ibland är det härligt att fabulera fritt. Utan att tänka på könsdebatten.
Niklas? Får full poäng, så klart (trots att han i detta nu brottats med ett fönster, som inte går att stänga, i cirka tio minuter).

2 kommentarer:

Line sa...

Eftersom vi ska flytta om 3 veckor skriver jag ut din lista över bra manliga egenskaper att ha vid flytt och lägger på Mattias skrivbord. Sen kan vi jämföra anteckningar...

Linda Unnhem sa...

Haha, ja, gör det! Så har han tid att finslipa på kvaliteterna!