fredag, juni 09, 2006

Farbror Försäkring

Igår ringde en man från Folksam. Först efter ett par frågor förstod jag att han ringde för att jag kryssat i att jag ville att Folksam skulle få ta del av min adressändring. På hans första fråga kunde jag omedelbart svara ja (”Du har alltså flyttat?”) sedan blev det svårare. Mycket svårare. Jag visste faktiskt inte ens vad det var för försäkring jag hade hos Folksam (olycksfall, tydligen, genom facket). Ännu snårigare blev det när han undrade hur mycket vi betalar i hemförsäkring och vilket bolag vi anlitar. Försökte febrilt visualisera räkningarna därifrån och blev nästan lycklig när jag kom på att det är Länsförsäkringar. Någon summa – och om vi betalar års-, halvårs- eller kvartalsvis – kunde jag dock inte erinra mig.
Kunde riktigt höra hur Farbror Försäkring gottade sig i andra änden av telefonluren. Förmodligen kände han hur hans lättförtjänta bonuspengar rasslade in i takt med att han knappade in fakta i sin dator. I sådana här sammanhang är jag nämligen väldigt lättövertalad.
Det som förmodligen gjorde hans eftermiddag var när jag berättade att jag dessutom är på gång att starta ett företag. Så glad han blev. Det kunde de verkligen hjälpa mig med. Linda. (Har försäljare lärt sig det på någon kurs? Att hela tiden upprepa ens namn?)
Utan att jag riktigt vet hur det gick till har jag nu gått med på ett möte med någon från Folksam. Riktigt mysigt ska vi ha det. Titta över alla våra försäkringar. Från fritid och företag till hem och bil. Jag kan nästan inte vänta.

1 kommentar:

Line sa...

Vad har du gett dig in på? :) Du kanske kommer bli såld till Folksam! Men med din bakgrund har du säkert redan letat fram andra bolags priser så ni kan sitta och jämföra över en kopp kaffe! Glöm inte att ta med fikabröd...trevlig helg