onsdag, februari 14, 2007

Inga hål - fan!

Man har egentligen ganska lite insyn i hur olika yrkesmän tänker. Tandläkare till exempel. Pirrar det lite extra innanför den vita rocken när de får kariesvittring? Ser de riktigt jobbig tandsten som en rolig utmaning och kan en visdomstandsutdragning kvala in som en av årets absoluta höjdpunkter? Jag menar, jobbet hade ju inte varit det minsta utvecklande om alla hade haft perfekta tänder, dessutom hade de tjänat betydligt mindre pengar. Och var går gränsen för vad de tycker är äckligt? Min egen gräns hade definitivt gått redan vid fnasiga läppar, jag hade alltså inte ens hunnit till tänderna.
Idag kompenserade min tandläkare "Inga hål. Faan!" med att prata tjugo minuter om författarskap, böcker, ungdomars medievanor och hur han själv läste någon Baldurson när han way back åkte för att hälsa på sin flickvän i Stockholm. Ja, får man inte fylla tiden med lagningar får man ju hitta på något annat för att de 590 kronorna ska kännas motiverade. Men jag tycker om dem. De är roliga, både han och hans tandsköterska.

Inga kommentarer: