fredag, februari 09, 2007

Cool Khemiri

För er som undrar var skrivstatistiken tagit vägen - den är borta! I onsdags höll Jonas Hassen Khemiri ett föredrag på Författarskolan och han berättade då att han fått ett stipendium för att sitta i New York och skriva i två månader, i ett slags författarkollektiv. Varje kväll samlades de för att käka middag tillsammans och en av de personer han kom ihåg bäst var en "fruktansvärd kvinna" från Australien som omedelbart deklarerat att hon: 1) Inte var där för att leka 2) Tänkte skriva 10 000 tecken per dag. På kvällarna hade hon sedan - till de andra författarnas avsky - kommit ner till middagarna i någon slags triumf över att hon "minsann nått sitt mål".
Denna lilla anekdot utlöste en hel del skratt och samförståndsnickar och vilken-knäppskalle!-huvudskakningar bland mina kursare och därmed var min egen statistik nedlagd. Inte för att jag tror att så många av mina kursare läser bloggen, men kanske finns det andra som sitter och smygskakar på sina huvuden.
Khemiri var för övrigt häftig. Det var inspirerande att lyssna på honom, även om jag gick därifrån lite med panik. Vad - VAD - skulle jag ha sagt under två timmar på en universitetskurs? Jag som inte har några fyndiga anagram insmugglade i min bok, som inte "egentligen vill säga något om sanning och äkthet" och som inte enda gång skämts för att jag gillar att skriva.
Men jag tog helt klart med mig en del grejer som jag ska tänka på i mitt eget skrivande. Det som jag inte längre ska skriva om här.

1 kommentar:

nina sa...

haha, exakt! VAD skulle jag säga i två timmar på en universitetskurs. och hur gör han för att inte vara röd i ansiktet och skaka i knäna under hela föreläsningen. så många frågor...