måndag, februari 16, 2009

Det där med bloggar - det har jag aldrig förstått... Varför skulle jag vara intresserad av att läsa om vad folk äter till frukost?

Läser i Aftonbladet om klyschorna olika yrkeskategorier dras med. Sånt är kul.
Själv fick jag i lördags - när vi var på middag hemma hos en läkare - hindra mig själv från att fråga ut henne fullständigt om allt det där man alltid undrat. Som till exempel:

- Hur kan man vara säker på att man ställer rätt diagnos?
- Får inte läkare vinterkräksjukan?
- Är läkare mer eller mindre hypokondriska än genomsnittet?
- Känner man sig inte liite het i den där vita rocken?

Som journalist får man passa sig lite extra i sådana här sammanhang. Det är lätt att en trevlig parmiddag plötsligt förvandlas till ett regelrätt förhör. Och då är det inte min mat som kallnar om man säger så...

Jag fick dock veta att...
... det faktiskt är ganska mycket "action" i jourrummen.
... läkare också topsar sig fast att de vet att det inte är bra för öronen.

Som journalist får man naturligtvis också en del standardfrågor och kommentarer. Till exempel:

- Då har du träffat många kändisar...?
- Ja, själv tycker jag att det är svårt bara att skriva ett mail...
- Hur vet man vad man ska skriva om?
- Ja, själv läser jag ju inte sådana tidningar...
- Köper folk tidningar fortfarande?
- Hur lång tid tar det att skriva en artikel?

Har ni några roliga exempel från era jobb?

Tillägg: Niklas kom just förbi och bjöd på två exempel från sitt skrå:
- Vad ska man köpa för dator?
- Vad kostar egentligen en bra dator?

9 kommentarer:

Amanda sa...

"är det inte svårt att jobba med baaarnböcker när man inte har baaarn själv?"

"Hur menar du? Som att man skulle bli en bättre läkare om man själv haft en hjärntumör?"

och

"Jag har skrivit/vill skriva en baaarnbok, kan inte du illustrera den?"

"Jaha, har du kontrakt & inflytande över valet av illustratör eller tänkte du dig att jag skulle jobba gratis som en kul grej eller? Du, det funkar inte så."

obs de sura svaren kommer bara om personen verkligen förtjänar det

Linda Unnhem sa...

Haha :-)

Anonym sa...

Känner att jag måste läsa den där artikeln för att utbilda mig. För vem vill vara den som står för klyschorna...

Mitt bildrum sa...

Jo, jag har några exempel, inte så roliga kanske - en del är mest störiga:
"ÅH! Är du bildlärare och vad målar du?? (Jag sa BILDLÄRARE, inte konstnär)
"Och jag som inte ens kan rita en streckgubbe!!" (jo det kan du - men du tror att du inte kan)
"Jaha. Är du handledare och klassföreståndare också (Ja, en bildlärare är en lärare faktiskt och har samma uppdrag som andra lärare)
Så. Det gjorde gott att skriva av sig detta. Puh!

Linda Unnhem sa...

Speja: Nej, det är just det. Klyschorna har ju blivit klyschor just för att så många är intresserade av att få veta just det. :-)
Jessica: Hehe, jag skulle nog kunna vara den där med streckgubben... Och "Kan man verkligen lära sig att måla/rita? Är det inte en talang man har?" Är inte den vanlig? :-)

Terése sa...

Förr när jag var egenföretagare fick jag höra en del, tex;
"Du som har eget har väl mycket pengar?"
(MOAHAHAHAHAHAHA)
I mitt yrkesverksamma liv som anställd får jag aldrig höra det, fastän jag har mer i börsen nu. Nu får man mest höra irriterande frågor som;
"Visst skriver du dom här som skyddsskor? HÖHÖ"
(Nej, jag kan inte ändra texten på fakturan för att du ska kunna dra av dina högst privata inköp som avdragsgilla arbetskläder.)

Och så den vanligaste och mest irriterande frågan ( ställd av de som ska hämta ut märkta arbetskläder);
"Visst märker du på insidan?"
Eller om det är ett svart plagg;
"Du kan väl trycka med svart?" Ofta följt av ett HÖHÖ.
Mitt svar: Var det STORA ryggtrycket du sa?
Deras svar: Ett "hehe"

Anonym sa...

Ahh så kul, själv får jag oftast höra varianter av dessa:
Är du kemist, kan du göra knark då? Kan du inte koka ihop något åt mig så att jag: blir pigg/kan få sova/blir smal?
Olika sätt att omvandla saker till sprit vill man också gärna prata om, folk vill berusa sig helt enkelt. Folk fågar också ofta om jag kan hela periodiska systemet, samt understryker hur mycket de haaaatade kemi när de gick i plugget.

Amanda sa...

"Är du kemist, kan du göra knark då?"

hahaha

Maken (bygger robotar):

"Men tänk om robotarna blir intelligentare än människorna och tar över?"

Linda Unnhem sa...

Haha, roliga exempel! :-)