fredag, februari 13, 2009

Älskling, jag tänkte att vi skulle skaffa ett husdjur...

Ja, man skulle kunna tro att jag snöat in på det här med djur.
Men verkligen, hur kan jag ha levt i 31 år utan att känna till den belgiska jättekaninens existens?

Upptäckte den för första gången i Ängelholms hembygdspark för knappt ett halvår sedan.
Där, i en bur bland helt vanliga små kaniner, låg den och jäste i ett hörn. Och då menar jag verkligen jäste, som en gigantisk pälsdeg, på en bädd av sågspån.

Fick sedan syn på den i ett reportage på jobbet - och nu kan jag inte släppa tanken på hur absurt det skulle vara om vi hade en sådan hemma.
Läser på Wikipedia att:
Belgisk jätte kräver stora utrymmen där den har möjlighet att stå upprätt.

Jag ser framför mig hur jag kommer hem från jobbet. På håll kan jag höra hans tassar - stora som luddiga morgonskor i storlek 43 - klappra mot parketten. Över soffkanten kan jag se hans öron - stora som palmblad - närma sig mig vid dörren.
Vad gör jag?
Klappar honom?
Ger honom en kram?

Och vem ligger i vems knä i soffan på kvällen?
Äter han samma mat som vi? Sitter han på en egen stol?
Står han upp i duschen?
Ska han motioneras - eller räcker det med en snabb tur längs gågatan en långlördag?

Det här söker mig. Jag måste få prata med någon som har en sådan här kanin.

4 kommentarer:

Martin Svensson sa...

haha.. den kommer jag ihåg från hembygdsparken.. där den låg och jäste =)

Linda Unnhem sa...

Jag måste åka dit igen och titta på den...

Anonym sa...

Det är väl bara att slå Hans Wagner en pling. Jag föreslår naturligtvis något i din stil, typ en intervju som du kan sälja till valfri tidning :) Mer om Herr Wagner: http://www.snopes.com/photos/animals/giantrabbit.asp

Anonym sa...

Haha, du är för rolig, Linda!=) Please get one! Vet inte varför, men kommer att tänka på Jurassic Park och de där megastora dinosaurierna...=)