tisdag, mars 25, 2008

Nästa på tur är...

... "Hallonbäcken" av Lina Forss
I sorgen efter sin mamma står 24-åriga Timotej och svajar, ensam och utan riktning i livet. Hon kastas mellan bjudningar hos sin välbärgade familj på Östermalm och hopplösa arbetsintervjuer i det tidiga 90-talets lågkonjunktur. När hon får jobb på den nystartade reklamradion, känns det som om hon hittat ett sätt att hantera tillvaron – med jobb och fester kan hon döva sorgen och saknaden.
Så träffar hon den charmige Oden under en vild festnatt på Sandhamn. Kort därefter flyttar de ihop. Men tvivlet gror i Timotej – har hon hittat det hon söker nu? Eller är detta bara början?
I Hallonbäcken firar Lina Forss våldsamma berättarglädje nya triumfer – det är en roman där ljus och mörker möts, där skratt blandas med tårar.

... "Ligg hos mig" av Joanna Briscoe
Vem är Sylvie Lavigne? En grå mus. En oansenlig gestalt som knappt märks i ett rum med människor. En person man omedelbart avfärdar som tråkig. Hon är som ett spöke. Ändå lyckas hon på något mystiskt sätt nästla sig in – och emellan – det sammansvetsade paret Richard och Leila.
Richard och Lelia väntar sitt första barn. Barnet blev till i ett fnittrande kaos strax innan de skulle iväg på en julfest. Där möter Richard Sylvie. Efter festen börjar Sylvie plötsligt dyka upp överallt och motvilligt blir Richard förförd av henne. Samtidigt blir också Leila närmare vän med Sylvie och så småningom inleder även de ett kärleksförhållande.



Sen hittade jag faktiskt inte fler jag ville ha bland pocketböckerna på Akademibokhandeln. Någon som har bra tips? Alla böcker jag längtar efter att läsa kommer ut först senare i vår - tror att jag har fem-sex böcker på bevakning på Adlibris.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läser Mannen i mina drömmar av Curtis Sittenfield.

En recension/beskrivning finns här, på Dagens bok: http://www.dagensbok.com/index.asp?id=2882

Jag har inte läst ut den än men gillar den mycket än så länge.

Anonym sa...

Ojoj, you asked for it, girl.
;-)
Hihi.
Tips, ja.

Johan Theorins spökdeckardebut Skumtimmen är oväntat bra. Prova!
Johanna Thydells Det fattas en tärning kommer du att gilla.
Helene Turstens nya pocketdeckare En man med litet ansikte är också brännande aktuell.
Och så Ray Kluuns En sorts kärlek. Men den har jag redan tjatat om, va?

Linda Unnhem sa...

Tack för tipsen, jag noterar dem till nästa bokhandelstur!