fredag, januari 11, 2008



Nu har bokbibeln Vårens böcker 2008 kommit ut. Och där - på sidan 39 - hittar ni mitt debutantporträtt! För släktingar som vill ha en tegelsten att försöka knö in i min tjocka författarklippbok-to-be, rekommenderar jag en beställning på den här sajten. För alla er andra, som bara är intresserade av vad jag har att säga mina första fem minuter i författarrampljuset (och som inte har mikroskopsyn), klistrar jag in texten från SvB här:

Swing it – det är tidens melodi!

Mannen som stod framför mig i det rödaktiga skenet var lik min morfar. Lång, smal och tunnhårig. Dansk. Det fanns dock en skillnad. Jag har aldrig sett min morfar i svart läderstring. Hade jag nämnt ordet ”swingersklubb” för honom är jag dessutom ganska säker på att han trott att det handlade om dans. Men den där kvällen var det ingen som dansade. Tryckte sig mot varandra, guppade upp och ner, rörde sig rytmiskt – visst – men i övrigt var det inget på klubben som förde tankarna vare sig till jitterbugg eller lindy hop. Inte den enorma sängen i spegelrummet, inte ”doktorsmottagningen” och inte den stora penisskulpturen i trä.
Jag var fascinerad när jag åkte därifrån några timmar senare – och full av frågor. Många av dem hade jag fått svar på av medlemmarna på klubben, annars hade jag inte kunnat skriva den artikel jag var ditsänd för. Nej, det jag främst funderade på var vad jag tyckte om swinging och partnerbyte. Spännande eller smaklöst? Sexigt eller tragiskt? Frigjort eller fult? Normalt eller onormalt? Och vad skulle man tycka, år 2002?
Under mina år som journalist, bland annat på tidningen Hennes, har jag skrivit mycket om sex och relationer. Kvinnors relationer med otrogna män, slarviga män, barnvägrande män, män som varken har lärt sig hitta klitoris eller tvättmedelsförpackningen. Och någonstans har jag alltid tyckt lite synd om dem. Männen, alltså. Medan vi kvinnor vältrar oss i varandra när helst vi får tillfälle – i tidningsartiklar, på tjejmiddagar, under timslånga telefonsamtal – är grabbarnas arenor för personliga känsloutspel mer begränsade. Inbillar jag mig. För vem snackar de med när flickvännen suckar, surar och vänder sig åt sidan i sängen? När hon vägrar skaffa barn, visa hur hon vill bli smekt eller erkänna att hon haft ihop det med datakillen på jobbets julfest? Eller som i Lars Holms fall – när en trekant plötsligt krockar med hans fyrkantiga värld?
Lars Holm är jaget och huvudpersonen i min roman. Han är 32 år och lever ett, i hans tycke, fridfullt liv med sin sambo, bibliotekarien Pernilla. Åtminstone tills den dag då han bokstavligt talat blir tagen på sängen när Pernilla avslöjar en av sina sexuella fantasier. Därefter blir inget sig likt.
Från en manlig bekant fick jag följande kommentar, efter att han läst boken:
”Det är nästan lite kusligt… Hur kan du veta precis hur vi tänker – du är ju kvinna?”
Det tog jag som en komplimang. Men framförallt hade jag väldigt roligt när jag skrev Swing it! Min förhoppning är att du som läser också ska ha det.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Mor säger:
Oh vad jag längtar efter boken!
Kram

Anonym sa...

Wow. Modigt och unikt ämne! Längtar!

nina sa...

aaaaaahhh!

:D

Anonym sa...

all good things for those who wait/
Lars rocks!Mon

Martin Svensson sa...

Ännu en anledning till att längta till våren :) Ska bli roligt att läsa den!

/Stolt lillebror =)