tisdag, januari 15, 2008


Det är visserligen ganska vackert, men det är också roligt. Jag har alltså en man som är totalt blind för vissna blommor. Barrande granar, kryddörter som ser ut som de varit med om ett svedjebruk och, som här, tulpaner som bugar och ber om att bli slängda - ja, all form av växtlighet tycks studsa mot blinda fläcken i hans ögon. Men det är tydligen inte hans "fel", utan hjärnans. Det är den som är programmerad att ignorera blommorna. Åtminstone om man får tro ett helt suveränt danskt relationsprogram som tyvärr bara går på DR1. Det heter "Den lille forskel" och handlar om skillnader mellan kvinnligt och manligt beteende, och det är så träffsäkert! Se det om ni kan, på måndagar 19.30. Vad gäller tulpanerna handlar det om att kvinnan alltid håller på att plocka när hon är hemma - allt från strumpor på sovrumsgolvet till smulor på köksbordet. Mannen är däremot inriktad på att vara ledig när han kommer hem från jobbet, ungefär som det funkade på 50-talet, och har därför aktivitetsdelen av hjärnan avstängd. Och det är bara en av massor av intressanta grejer man får skratta igenkännande åt i programmet. Som sagt - se det!

4 kommentarer:

Niklas U sa...

Till mitt försvar vill jag säga att jag var på väg att fråga om det var någon slags uppmärksamhetstest att lämna vissna blommor på det där sättet...
...men jag kom aldrig till tals igår :)

Anonym sa...

hehe.
Så intressant det vill jag se, kanske på nättet...
här i Chile blev en tjejvän direkt imponerad över att våra barn kunde vara ensamma med Jacob utan mig, utan att gråta av olycka. Men jag förklarade i korta drag hela poängen med jämställdhet.
Hon bara log tillbaks och hm...ade.
;-)Mon

Anonym sa...

nättet(?) hahaha;-)Mon

Linda Unnhem sa...

Jag tror att programmet finns att ladda ner faktiskt. Det måste du göra!