tisdag, januari 22, 2008

Läste en ganska välskriven men väldigt irriterande bok om en kvinna vars psykologpojkvän blev anklagad för sexuellt ofredande av en liten flicka. Redan efter hundra sidor förstod man att killen inte hade gjort det, men ändå fortsatte den i tvåhundra femtio sidor till för att komma fram till att - just det, surprise - han hade inte gjort det. Det kändes så klart helt fel att hoppas att det skulle dyka upp något spännande och överraskande som avslöjade honom som pedofil - men rent dramaturgiskt var boken en katastrof. Å andra sidan var jag ju tvungen att läsa till slutet, för att se om författaren verkligen kunde vara så tråkig. Men det är ju inte riktigt därför man läser. Ingen som har läst något läsvärt den senaste tiden? Tar tacksamt emot bra boktips!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du har säkert kanske redan läst Katarina Wennstams "Smuts", annars är den riktigt spännande. I övrigt har jag snöat in på Elsebeth Egholms danska deckare, samt tyckte att Danny Wattins "Vi ses i öknen" och Mara Lee "Ladies" var kanon. Lite tips på läsvägen...

Linda Unnhem sa...

"Smuts" gillade jag mycket. "Vi ses i öknen" hade en genial förstahalva, sedan tappade den mig, tyvärr. Har dock varken läst Egholm eller Lee, jag tackar ödmjukast för tipsen!

nina sa...

"nu vill jag sjunga dig milda sånger" - läste jag nyss ut. den var fin.

sen läste jag "bitterfittan", men har för mig att du redan läst den. alla borde läsa den tycker jag. men man blir upprörd.

och "jag går bara ut en stund" var bra. riktigt bra tillochmed.

Linda Unnhem sa...

"Bitterfittan" var mycket bra, "Nu vill jag.." ligger i min att-läsa-hög och "Jag går bara ut en stund" ska jag inte läsa förrän jag - som du - har två välskapta barn ;-) Eller kanske förresten. Den verkar ju bra... Tack för tipsen!

nina sa...

åh det har du absolut rätt i. jag var medan jag läste otroligt glad att jag inte visste om allt detta medan jag väntade barn. men boken var stark och fantastiskt välskriven.

Anonym sa...

Akkra käraste syster ab Jodi Picoult. Eller... nästan vad som helst av henne!