måndag, juni 11, 2007

Sommaren är härlig och allt det där, men den innebär också ett nytt i-landsproblem. Så här är det: Jag går aldrig på offentliga toaletter. För att understryka sanningshalten i detta påstående vill jag förtydliga: Jag skulle inte ens gå på en offentlig toalett under pistolhot. De enda gångerna jag gör undantag är när följande krav uppfylls:
- Två, tre städerskor i professionell städuniform cirkulerar på platsen. Med bestämda miner. De ska helst utstråla Det här är mitt jobb, jag är stolt över det och fäster yttersta vikt vid nogrannhet. Hade det inte blivit städbranschen hade det förmodligen blivit hjärnkirurgi.
- Ett städschema med väldigt många kryss sitter uppspikat på väggen. Detta måste så klart vara bakom ett glas som bara går att öppna med en nyckel, städerskans nyckel.
- Någon sitter och tar emot pengar i dörren. Minst fem kronor.
Det värsta är egentligen inte själva användandet av toaletten. Jag skulle så klart aldrig ens tänka tanken att vidröra den med någon kroppsdel förutom yttersta spetsen på pekfingernageln (den som petar upp locket om det - panik! - skulle vara nedfällt). Nej, det värsta är att öppna dörren och inte veta vad som väntar, kombinerat med rädslan att den skulle slå igen bakom mig utan att jag hunnit inspektera halten av äcklighet. Gah...
Eftersom jag dessutom lider av minnesförlust kan jag inte komma ihåg om jag hade denna fobi även innan jag sommarjobbade som städerska i gymnasiet. Förmodligen inte. Den (läs Niklas) som säger att jag har fler bakterier i min egen mun och jag vet inte allt, har inte skurat Höganäs biblioteks svinstior... förlåt, jag menar toaletter.
Hur som helst - i-landsproblemet. Att inte kunna gå på offentliga toaletter innebär ju också att man inte heller kan dricka i offentliga miljöer. Vilket kan bli ganska jobbigt. Om man till exempel är i en park eller på en strand en hel eftermiddag. Och det är 30 grader varmt. Hur gör folk? Ja... Just det. Det är därför jag inte badar heller. Nej, men seriöst, är det någon som har något bra tips? Vatten in, men inte ut. Vad är lösningen?

5 kommentarer:

Line sa...

Detta är faktiskt allvar och den här är snygg. http://www.pipinette.se/

Jag är ju i branschen och det sista man behöver skämmas för är väl när naturen kallar.

Anonym sa...

Hej Linda!
Lösningen skulle kunna vara att utrusta din handväska med en hygienplastpåse. Denna påse ska då innehålla 1 par engångshandskar i tunn plast + 1 st våtserviett. När du kommer till ett grisigt ställe; 1) tag på handskarna 2) torka med våtservietten på toastolen, spolhandtaget och dörrhandtaget (fast kanske i omvänd ordning) 3) tag för säkerhets skull en bit toapapper och lägg på sitsen 4) tag av handskarna och lägg i plastpåsen tillsammans med våtservietten 5) om du kan, utför evt behov 6) när allt är klart tag med hygienpåsen ut och lägg alltsammans i soptunnan (om det finns någon). Vad tror du? /Kram Berit

Martin Svensson sa...

Låter som min syster skulle följt med sin lillebror på en städag vid firstcamp torekov :)

Linda Unnhem sa...

Line: Hmm... Pipinette - snart i en buske nära dig (alltså, trädgårdsbuske). Eller var är det annars tänkt att man ska smyga upp designpottan?
Berit: Metodiskt och säkert helt safe ur bakteriesynpunkt, men jag vågar inte tänka på hur lång tid jag skulle behöva tillbringa inne på toaletten, jag som nästan får panik bara av at behöva gå in!
Martin: Jo, jag har ju hört dina historier. En medalj till dig!

Line sa...

Buske eller skitig toalett? Valet borde vara lätt! Använd Pipinette!

/rhymemastah