onsdag, juni 13, 2007

I morse var jag på Mix Megapol Radio City och pratade om hur man undviker att fastna i någon av de klassiska semsterfällorna. För lite pengar, för många släktträffar, olika föreställningar om hur man bäst tillbringar de hett efterlängtade fyra veckorna... Är inte särskilt rädd för att jag och Niklas ska hamna i något uppslitande gräl i sommar, det gör vi sällan. Därmed inte sagt att det finns... vad ska vi säga... olikheter, mellan oss. Skulle jag göra en Unnhemsk lista över semesterfällor skulle den kanske se ut så här:
"Vi kan väl ta en promenad utan ett mål - som inte är Siestas uteservering"-fällan. Varför måste killar alltid tillfredsställa sin inre GPS genom att staka ut ett mål för varje liten promenad? Varför kan vi inte bara ? Kan inte det vara syfte nog?
Fint väder/rastlöshets-fällan. "Vi kan inte bara sitta här inne! Tänk om det regnar i morgon?" Säger jag. Som lider av lägenhetsklaustrofobiskt Sunshine Syndrom.
Bag-in-box-fällan. "Vänta... När öppnade vi den här egentligen?" alt. "Det är så bra, man kan ta ett glas till maten, utan att behöva dricka upp en hel flaska". Yeah, right.
After work-fällan. En öl kostar runt en 50-lapp. Två öl kostar 100. Två personer = 200. Men sen blir två personer plötsligt hungriga. Och ska "bara ta något litet". En tapastallrik. 100 kronor. Som gör en ännu hungrigare. Och så till sist: "Men vad fan... Ska vi inte stanna och käka?" Hepp. En helkväll. Och ett icke obetydligt hål på kontot. I synnerhet om det händer... ganska ofta.
Knytkalasfällan. "Vi slipper ju ordna en hel fest, så då kan vi väl kosta på oss att ta med den där glassen som kostar 70 kronor halvlitern och "strunt samma", folk kommer ju att gilla de handplockade hallonen som ser så goda ut..."
"Vad är det för pinsamt med..."-fällan. Friskis och svettis utomhusträning. Picknickkonserter. Medhavda mackor på flygplatsen. Är inte nördigt. Tycker jag.
Aktivitetsfällan. Det är inte bara jag som har Google i min dator. Tror nog att det går att hitta kul evenemang, billiga resor och schysta konserter på en PC också. Den kan ju rimligtvis inte bara innehålla spel, eller?
"Det var ju lönt att jag köpte de där inlinesen åt dig"- fällan. Jepp. Precis som det låter.

Kanske kan jag övertala Niklas-sweetie att gästblogga om vilka sommarfällor han ser framför sig. Ragata-fällan, kanske?

4 kommentarer:

Konsultpappan sa...

Sorry.
Medhavda mackor på flygplatsen ÄR nördigt. Vi som sitter i loungen brukar garva och snacka skit om dem.
Faktiskt.

Linda Unnhem sa...

Du garvade inte när du fick prickig korv och termoskaffe på Tysklandsfärjan minsann. Då var det annat ljud i den affärsresnärska skällan minsann.

Martin Svensson sa...

du kan lyssna på det hela på http://silfverberg.org/r7/svensson/lindaimixmegapol.mp3

Mvh /Brorsan

Konsultpappan sa...

Men Linda - prickig korv och termoskaffe på Tysklandsfärjan är semestertiders motsvarighet till bjudloungemacka och gratisloungesprit i tjänsten.

Kontexten. Tänk på kontexten.

Nu skall jag lyssna på Martins länk. :-)