onsdag, december 19, 2007

Konto 1920: 1303:50 kr
Nettosumma: 1042:96 kr
Moms: 260:74
Men vänta... 1042:96 + 260:74 blir ju 1303:70...
Jaså - öresutjämning... Att jag inte tänkte på det.... Var fan sätter man upp öresutjämning i SPCS som typ har en blinkande och tjutande siren installerad när man gör minsta feltryck?
Är det konstigt att man får huvudvärk?

Mina anställda har nu lämnat sin önskelista inför nästa år:
- Ny chef.
- Ny ekonom.

En av våra bästa vänner, Patrick, arbetar som ledarskapskonsult och han har också en motivationsblogg. Där skriver han bland annat om mål man ska tänka ut inför nästa år. Mål man ska tänka och tugga på ett tag så att man verkligen känner sig tillräckligt taggad att ta tag i dem i januari.

Jag skulle verkligen vilja vara sugen på att bli en bättre och mer insatt egen företagare. Men ju mer jag tuggar desto tråkigare blir tyvärr smaken. Tänk om jag istället skulle ha som mål att hitta någon bra som kunde ta hand om mina kvitton och fakturor så att jag slapp den där känslan av hjärnförlaming varje gång jag tvingar mig själv att försöka förstå varför kontorsmaterial inte heter kontorsmaterial utan 6110 och varför huvudet börjar snurra så fort jag närmar mig den 365 sidor tjocka "Kulturarbetarboken Ekonomi - Skatt - Deklaration" - tegelstenen jag trodde skulle bli lösningen på alla mina problem...

Niklas säger alltid att mitt problem är att jag är för noggrann och ärlig. Och det är nog sant. Jag avskyr känslan av att inte ha koll. Och att känna mig dum i huvudet. Kombinera det med en total sifferblindhet och enorm respekt för farliga, elaka myndigheter som Skatteverket och Försäkringskassan och CSN - och jag hade nog fått sämst resultat på "Ska du verkligen starta eget? Testet för dig som tvekar".

Så. Nu har jag avreagerat mig. Nu ska jag tänka lite på julen. Kan man köpa gran utan inblandning av en man? Niklas är i Oslo och jag skulle så gärna vilja njuta av vår gran en kväll innan stora julturnén drar igång på fredag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kom med något nytt ny chef vill säkert 90% av alla arbetstagare ha /
Gissa vem

Linda Unnhem sa...

Jag för ditt önskemål vidare i organisationen. Det är precis det jag tyckt hela tiden: att de är några odugliga idioter. Inte kreativa för fem öre. :-)
Och nej - jag kan faktiskt inte gissa vem.

Konsultpappan sa...

Själv skulle jag gissa på 50-60%, men 80-90% serverar ofta kommentaren "Det DÄR skulle min chef behöva gå en kurs i" när jag talar om att jag jobbar med ledarutveckling som går ut på att man först lär sig leda sig själv innan man försöker leda andra.