söndag, december 02, 2007

Häromdagen var jag på Radio City Mix Megapol och pratade om saker att se upp med på årets julfest med jobbet. Igår var vi medbjudna när Niklas föräldrars företag bjöd de anställda på julshow med Jill Johnson. Det var på många sätt en trevlig och intressant kväll. Till exempel...
... satt vi så nära scenen att vi ur ett grodperspektiv kunde studera Jills orakade armhålor.
... kändes det lite halvskumt att - på Jills uppmaning - stämma in i:
1) Kören "Visa pattarna, visa pattarna!"
2) En applåd för alla mammor som varje år fixar julmaten
... var det till 90 procent män som fotade med sina mobilkameror
... var det till 100 procent män som fällde kommentaren "Varför ska hon ha så långa kjolar?"
... hade jag glömt hur pinsamt det kan vara när:
1) Folk (läs män) går fram till scenen - under showen - för att fota sig och sitt ölglas framför Jill
2) Någon köper en hel bricka med något Tipexliknande som han vill bjuda på alla i bandet - allt för att sedan avsluta sina sekunder i strålkastarljuset med att tappa brickan och shotsglasen
... drack Niklas x antal snapsar och jag noll - en obalans som bäst illustreras genom hans kommentar till mig på dansgolvet: "Det känns som du är min tonårsdotter"
... gillade folk att dansa. Eller åtminstone röra sig planlöst efter bästa förmåga - utifrån vad deras promillehalt medgav.
Men det var ett trevligt sätt att kicka igång julen. Sill och rödkål i mitt hjärta.

5 kommentarer:

Konsultpappan sa...

Det här blev HUR kul som helst för mig!!!

"Igår var vi medbjudna när Niklas föräldrars företag bjöd de anställda på julshow med Jill Johnson."

Där började jag tolka fel.

Jag trodde Niklas föräldrar satsat stort på julfesten för sina anställda och därför hyrt en liten lokal och sedan brassat på stort och anlitat Jill Johnson som underhållning. Jag såg framför mig 8-9 medarbetare, Niklas föräldrar och er två. I en hyrd lokal, kanske ett liten hyrd lokal, kanske ett konferensrum/privat matsal på gästis i Staffanstorp (finns det fortfarande?).

DEN bilden hade jag i huvudet när du började tala om skanderande körer som ropade "Visa pattarna" och folk som raglar upp på scenen med shotbricka.

Märkligt, men hysteriskt roligt!

Konsultpappan sa...

Ok, en blev ett, och där finns nog ett syftningsfel eller två. Men när jag skrattar så högt så förlorar jag förmågan att korrläsa mina kommentarer innan jag publicerar dem.

ju

Anonym sa...

Att hyra in Jill för oss själva hade nog inte vår budget tillåtit - det kostade tillräckligt ändå. Men, det var det utan tvekan värt. De flesta killarna vid vårt bord såg minst sagt nöjda ut. Även tjejerna, faktiskt. Nästa år blir det nog besök (förmodligen dock ej julfest) på Gästis i Staffanstorp, de ska nämligen snart starta upp en helrenovering där. Och det måste ju vi Staffanstorpsföretag stötta. /Berit

Linda Unnhem sa...

Haha, ja, men det kanske hade funkat med några mindre framgångsrika artister (eller "sångkunniga" i alla fall). Jag undrar t ex om Christer Sandelin och Tommy Ekman inte hade kunnat tänka sig att titta förbi en VIP-lounge för några julöl?

Anonym sa...

Ja, kanske. Annars hade nog killarna uppskattat Sanna Nielsen bättre. Men, ja, vi får väl se.../Berit