fredag, oktober 26, 2007

Storyn till min nästa roman börjar ta form på riktigt, åtminstone i huvudet och i mitt anteckningsblock. Jag har kommit på fyra huvudkaraktärer (precis som i den första!), namnet på huvudpersonen och i stora drag vad som ska hända dem. Till och med Niklas tycker att det är roligt att prata om handlingen, kanske är det för att det inte handlar så mycket om sex den här gången... Nu är det ju inte så att boken som kommer ut till våren är en sex-roman. Långt ifrån. Framförallt är det en berättelse om en relation mellan två människor och hur den påverkas av en enskild händelse. Hur vi plötsligt tvingas tänka i nya banor, reflektera över sådant vi hittills tagit för givet, ta ställning... Det kunde ha handlat om otrohet, att skaffa barn, att få ett jobb utomlands, att bli av med ett ben - ja, massor av saker - och även om "förändringen" i min roman kanske inte är lika drastisk är principen den samma. Och precis som i verkligheten blir det ju - hur mycket man än funderar - sällan precis som man tänkt sig... Det här låter som en väldigt seriös roman, ser jag av den här beskrivningen, men jag lovar - storyn är förpackad i en väldigt underhållande kartong. Tycker jag själv i alla fall!

Inga kommentarer: