tisdag, oktober 30, 2007

Häng med rätt gäng

Apropå att ligga sömnlös... Jag har börjat prenumerera på Svensk Bokhandels tidning, som kommer ut ungefär varannan vecka. Stort misstag. Jag kunde lika gärna ha tecknat en prenumeration på Fonus veckobrev. Efter att ha läst artikeln "Makten över marknaden" i senaste numret övervägde jag:
A) Att säga upp prenumerationen och fortsätta låtsas att alla kan bli framgångsrika författare om man bara vill.
B) Att strunta i att skriva böcker och ta ett jobb i en mindre inskränkt och elitistisk bransch.
Följande citat är hämtade ur artikeln:

"Som mindre förlag upplever man att det finns en sorts symbios mellan de stora förlagen och bokhandlarna. Förlagen talar om vilka titlar de ska satsa på och bokhandlarna gör som förlagen säger."

"Mindre och medelstora förlag kan säkert känna att både Akademibokhandeln och vi på Bokia nonchalerar deras utgivning. Men vi bedömer faktiskt alla böcker. Däremot är det generellt så att de största förlagen också har de bästa författarna. De har bäst kontakter i utlandet och de är bäst på omslag."

"Eller är det rent allmänt ett tecken på att inköpsdagarna, där förlag efter förlag presenterar bok efter bok för en allt tröttare jury, är ett trubbigt instrument?"

Jag blir så irriterad. Ibland känns hela litteratursverige som en enda stor högstadieklass där det viktigaste är vilka man hänger med på rasterna och vilka coola märkeskläder man har. Ger du mig cred, ger jag dig cred. Tryggt så. Bra så. Minst jobb så.

...

Nej, jag ska tydligen inte ge mig in i långa diskussioner idag. Idag ska jag bara vara bitter och trött. Det blir så mycket roligare i morgon då.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Om jag varit författare hade jag nog inte läst i den där tidskriften så väldigt noga, utan mer haft den som en liten "uppslagsbok" om nyutgivna titlar (förmodar att det är huvudsyftet). Och aldrig, aldrig att jag skulle våga läsa recensioner. Men, du är modigare än mej (och dessutom ljusår bättre på att skriva), så du kommer nog att läsa i alla fall. Men, bry dig inte. En del tror att de vet och är bäst, medan andra inte känner samma behov av att hävda sig men är precis lika bra, ändå./Berit

Anonym sa...

Den där Berit, hon har helt rätt! Jag kan inget annat än att hålla med, och den där högstadieklassen den är det dags att vi gräver ner en gång för alla...djupt. Vi köper spadar tillsammans Linda och sen firar vi att du ska ge ut en bok. Fan va cool du är!
// Anja

Linda Unnhem sa...

Ni är fina ni, men det här inlägget handlar inte om mig och mitt självförtroende. Faktiskt. Inte heller om mitt förlag som är grymma på att tänka nytt och kreativt i en annars sjukt stelbent och konservativ bransch. Jag önskar att jag hade orkat utveckla resonemanget lite mer, men det är alltså systemet jag känner mig arg på. Att det inte är fler - på alla nivåer - som försöker förändra och förbättra. Som t ex musikbranschen tvingats göra. Därmed inte sagt att den funkar idealiskt nu, men... Och sen har jag pms idag också, nämnde jag det? ;-) Kram till er i alla fall!

Anonym sa...

Jag diskuterade med några förlagsmänniskor om att köpa loss tidningen Boken och göra den till en bra tidning om böcker (och konkurera ut Svensk Bokhandel) Vad säger du? Är du med? :-)

Linda Unnhem sa...

En bra tidning om böcker - I'm in!