torsdag, april 10, 2008

Nu ska jag ge mig ut på djupt vatten. Jag riskerar att framstå som ett dumhuvud. Men jag kör ändå:
Jag tänker på det här med advokater. Sådana som måste försvara brottslingar. De hävdar ju alltid att rånarna/mördarna/misshandlarna är oskyldiga utåt - men hur mycket vet de egentligen? Och i så fall, hur kan de leva med att försvara uppenbara, vidriga lögner? Det är ju inte alltid så att de kriminella är... vad ska vi säga... med i Mensa. De måste ju rimligtvis försäga sig både en och två gånger när de pratar med sin advokat. Ta det hemska exemplet med Engla:

Advokaten: Okej, men då kan vi vara överens om att du var i Stjärnsund den där dagen?
42-åringen: Ja..
Advokaten: I din röda bil?
42-åringen: Ja...
Advokaten: Men du såg inte Engla och hennes gröna cykel?
42-åringen: Blå var den väl? Eller jag menar... Alltså... Blå är ju en fin färg... på cyklar.
Advokaten: Hmm... Nej, just det. Du såg henne alltså inte?

Jag förstår inte... Det måste ju vara många som inte klarar att ljuga - eller lär man sig det på kriminalhögskolan? Jag hade i alla fall inte klarat fem minuter utan att vimsa in mig i något resonemang som jag dessutom genast hade glömt. Men det där hjälper försvarsadvokten en alltså med? Eller?

Okej - vote!
Är jag ett dumhuvud?

Ja Nej
(Ringa gärna in ditt svar)

2 kommentarer:

Amanda sa...

Hmm. Vi hade en försvarsadvokat på besök i gymnasiet minns jag. Och just detta kom såklart upp i frågorna.
Han menade att hans jobb inte alls var att hjälpa till försätta en skyldig jäkel på fri fot. Däreomt att reda ut & lobba för att den skyldige skulle få rätt(vist) straff; inte torska på saker eller omständigheter som faktiskt inte hänt. Och det är klart, vore det min släkting som var anklagad så skulle jag brinna för att hon/han blev rättvist behandlad i sin bestraffning.

Linda Unnhem sa...

Jo, det kan jag förstå. Men ändå... Någon advokat måste någon gång möta en brottsling som medger/råkar avslöja att han är skyldig - och sen ändå släpps fri för att bevisen eller den andra advokaten inte är tillräckligt bra. Och det är då jag undrar hur försvarsadvokaten kan sova gott på natten, när han VET att brottsligen trots allt var skyldig. Men det kanske inte händer så ofta... Jag får nog se till att intervjua en sådan här advokat! :-)