onsdag, februari 20, 2008

Igår träffade jag den underbara man som en gång om året hjälper mig att se så att jag fattat det här med bokföring rätt under föregående år. Det hade jag tydligen - i år igen. Kanske, kanske kan jag snart sluta drömma mardrömmar om Skatteverket. Tyvärr hade jag inte fått med mig mitt slutskattebesked igår, vilket innebar att jag var tvungen att fylla i några rutor när jag kom hem. Och det lät ju lätt som en plätt...
– I ruta 64 fyller du i det som stod i ruta R43 på förra årets deklaration. Sen tar du den summan minus egenavgifterna enligt S07 - och får då fram ett tal av vilket du drar bort 25 procent. Den nya summan drar du från siffran i R35 - och vips har du fått fram vad du ska fylla i ruta 71. Denna siffra ska ungefär motsvara 75 procent av R35.
Ett litet smolk i redovisningsbägaren är dock att den blankett som förra året hette N1 numera heter NE och inte alls är uppbyggd på samma sätt. För varför göra något enklare...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Linda! Hoppas det fixat sig. Hör av dej annars. /Berit

Linda Unnhem sa...

Tack! Jodå, jag hade räknat nästan rätt. :-)

Konsultpappan sa...

Det där gillar de att höra som förklaring på Skatteverket.

- Men. Det är ju nästan rätt, ju.

Linda Unnhem sa...

Det är därför man dubbelkollar med Underbara Ekonomen.