torsdag, november 08, 2007

Igår var jag på en heldag med fyra olika seminarier om att skriva filmmanus på Malmö högskola. Det var oerhört inspirerande och kul, både under förmiddagens mer praktiska workshop och eftermiddagens föreläsningar om allt från Disney och Hollywood till dataspelet World in Conflict och Hipp Hipps nya film om Morgan Pålsson.

Dessutom är det alltid roligt att studera människorna på sådana här evenemang. Jag mäktar inte med en analys av alla olika typer – från den pretentiöse crossmediproducerstudenten med svartfärgat hår och östeuropareferenser till kvinnan som testat att vara lesbisk men som ändå inte kan låta bli att tvinna sitt toviga hår på ett utstuderat förföriskt sätt framför den amerikanske filmprofessorn i manchesterbyxor och blå, sliten collegetröja - men det fanns en man som var så irriterande fånig att jag inte kan låta bli att skriva av mig lite kring honom.

Tänk skinnjacka. Tänk lite för mycket mage. Tänk fläsköttsfärgat ansikte.
Tänk dig sedan att den här mannen får en kamera. En stor kamera. Med jääättelångt objektiv.
Vad gör då mannen? Jo, självklart hänger han den om halsen. Och går omkring med den där hela dagen. Lätt tillbakalutad, eftersom det är en stooor kamera. När han inte sitter och "filmar" föreläsaren förstås, det vill säga sitter och glor i kameran tills det perfekta fotoögonblicket uppstår. Tala om stressande!
Summering: Män som bär sin kamera som om den vore en präktig erektion är p-a-t-e-t-i-s-k-a.

Idag har jag hoppat in och redigerat på Hemmets veckotidning och ska så göra några dagar till. Det var mysigt att vara tillbaka.

Inga kommentarer: