onsdag, november 21, 2007

Efter några veckors funderande och planerande har jag nu börjat skriva på nästa roman. Det är spännande, men också annorlunda jämfört med den första. Jag märker att jag är mycket mer försiktig den här gången, och observant på grejer som kan ställa till det längre fram i berättelsen. När jag började på "Swing it!" skrev jag bara på, utan att egentligen veta var storyn skulle ta vägen. Det var kul, men också jobbigt, eftersom jag var tvungen att ändra och korrigera mycket utifrån hur saker och ting utvecklade sig. När jag nu till och med vet hur den här romanen ska sluta, känner jag redan nu att "nej, så här kan han ju inte säga" eller "nej, det är inte alls hans stil" - och jag väljer att tro att det är bra. Och givetvis finns det ändå plats för fantiserande längs vägen - nyss fick huvudpersonen ett helt skruvat yrke som jag inte alls tänkt mig från början.
Det är verkligen så kul att vara igång igen. Jag känner att jag saknat det. Massor.

5 kommentarer:

Konsultpappan sa...

Säger du att han är managementkonsult så åker du på en propp.

Linda Unnhem sa...

"Helt skruvat yrke" var visserligen beskrivningen - men fullt så korkad är han inte. ;-)

Anonym sa...

Lycka till med boken !

Vi ses på fredag.

/ BS

Anonym sa...

Wow - duktiga du. Ser fram emot att läsa hur arbetet fortskrider. Själv slutspurtar jag med min första.

Linda Unnhem sa...

Bo: Tack!
Caroline: Är det någon som är duktig är det du. Du är min förebild nu när jag skriver andra boken. :-) Vad var det - 20 000 tkn per dag?