fredag, september 21, 2007

Niklas är kvar på jobbet och installerar en mailserver. På hemmafronten fortsätter jag min upptäcksfärd bland klick-klick-klick-programmen. Det vill säga alla teveprogram där folk pratar svenska och inte är
a) Tecknade
b) Klädda i kostym
c) Upptäckare av något nytt DNA
d) Racerbilsförare
e) I rymden
f) Roy Andersson
Typ såpor. Tyvärr (?) har Niklas vämjelse för denna genre smittat av sig och nu har jag själv svårt för sådant jag glatt slevade i mig för några år sedan. Som chinos till tubsockor. Som blandad svensk schlager som illustrerande musik till handlingen (tex Kung av sand när någon ligger på stranden). Som dialekter man bara hör i program av Fredrik Lindström. Som slitna raggningsrepliker. Tittar just nu på Ensam mamma söker, där en av killarna nästan fick mig att höja skäms-kudden framför ögonen. Visst, vissa killar (och tjejer också för den delen) har svårt för att ge komplimanger. Men jag vet inte, ibland är det nog bara bättre att inte försöka. Eller att öva hemma framför spegeln först. Eller att åtminstone plocka fram sin hjärncell ur frysen innan man ger sig iväg på den där dejten. För vad sägs om den här repliken, levererad just innan Mr Charming Fotbollstränare I Knattelaget erbjöd singelmorsan en "skön helkroppsmassage" - på första träffen:
"Det första man märkte med dig, när vi fick ögonkontakt - det var dina... ögon."
...
Okej, nu passerade de gränsen. Robert Broberg är alltid gränsen. I synnerhet om det är hans Båtlåt. Jag tror att jag läser lite istället. Håller på med Daniel Möllbergs Pappadagar i Råttans år som är en mysig och riktigt rolig roman om livet som ensamstående pappa. Har förstått att författarens ex är Tilde de Paula och det jag verkligen, verkligen skulle vilja veta är hur man hanterar att ens före detta kopplas samman med Runar. Men det får man nog inte veta här.

Inga kommentarer: