onsdag, april 26, 2006

Neggodag

Slutar aldrig förvånas över hur många människor det finns som kallar sig journalister men som fullständigt saknar förmåga att tänka i vinklar, bygga upp en intressant story och stava rätt. Det är skrämmande och så tröttsamt. Idag läste jag tre texter från tre nya frilansare (man måste ge nya chansen ibland) och alla tre var dåliga. Riktigt dåliga. Suck 1. Det lade någonstans ribban för dagen, som blev seg och trist. Inte ens besöket på Sopstationen kunde liva upp humöret. Inga fina möbler, möjligen undantaget den gamla skivspelarmöbel som Jennie omedelbart blev kär i. Dock var det ett långsamt, skelögt a-kassemiffo som fixade hemkörningarna och efter en diskussion då han försökte ge sken av att han var en mycket-upptagen-person, lade hon ner projektet och nöjde sig med en kruka som kunde fraktas hem i papperspåse. Är det något jag verkligen avskyr så är det personer i serviceyrken som tittar på en som man vore deras pain in the ass och inte den som faktiskt ger dem mat på bordet. Om man är sur, besvärad och snipig kanske man ska fundera på om ett jobb med ständig kundkontakt är helt rätt val. Suck 2.
Hoppades att ett besök på H&M kunde bli det som fick rött att slå om till grönt, men nej. Efter tio minuters oengagerat bläddrande bland sailorchica toppar och hysteriskt countryrutiga klänningar ringde Niklas och räddade mig från onödiga tröstköp.
Gick hem och lagade chili con carne och tittade på Prison Break. Behöver jag säga att det var ett halvtråkigt avsnitt? Suck 3.
Suck 4: Avskedsfika för en oerhört dryg 40-årig praktikant som gick in i väggen på sitt tevejobb men som inte har haft några som helst problem att skryta om sina långa arbetsdagar, sin förträfflighet och oerhört breda kompetens - allt på en fin-dialekt som varit extremt enerverande. Tack och hej och jag hoppas att vi aldrig ses igen.
Suck 5: Grå himmel och regn.
Suck 6: Jennie ska vara ledig från jobbet i två dagar och det blir tomt!
Dagens roligaste:
- Niklas har klippt sig och det blev fint.
- Niklas har köpt en ny liten kniv (efter att jag råkat tappa och bryta spetsen av den gamla) och jag slippar skala och dela mitt grötäpple med en förskärare.
- Chili con carnen blev god.
- Fejkbrevet till Anna-Karin innehållande ett styck Richard Herrey-skiva med fejkad hälsning och autograf. När hon är tillbaka från modeveckan i Stockholm på fredag ska hon bli jätteglad över skivan från sin forna idol. Tror Helene. Jag har, trots min handstil på kuvertet, undanbett mig allt ansvar.

Inga kommentarer: