söndag, april 30, 2006

Chili, djur & färgglada servetter



Valborgsmässoafton verkar bli allt annat än vårlik. Iskallt regn gjorde att vi valde Ikea framför Skånes djurpark som vi först tänkt åka till. Har längtat länge efter att besöka en djurpark, jag vet egentligen inte varför. Kanske är det för att det är många djur jag inte riktigt vet hur de ser ut, kanske är det för att jag får för lite natur här inne i stan. Var på väg till ett zoo i Shanghai, men tyvärr stängde de tidigt den dagen. Känner att ju längre tiden går desto mer riskerar jag att utveckla en besatthet, vilket troligtvis kommer att leda till besvikelse när jag väl står där öga mot öga med geten, åsnan och räven. Minns inte att jag var så fascinerad av djur när jag var liten, är det verkligen något som kan komma i vuxen ålder? Zoofili, eller vad kan det kallas?
Ikea hade soffveckor och vi var nära att köpa ett nytt brunt överdrag till Karlanda-soffan, men så sansade vi oss och bestämde att det var bättre att vänta tills vi flyttat. Med oss hem hade vi istället en kudde, två blockljus, fem doftljus, ett dvd-fordral och två paket glada servetter.
På Citygross löpte vi (jag?) chiliamok. Är helt besatt av stark mat (inte bara zoobesök), men har ännu inte hittat DEN produkten. Chilin som överskuggar och slår ut allt. I Kina åt vi en rätt med szechuan-peppar - som jag inte ens visste var en stark rätt - och då blev hela ena kinden bedövad samtidigt som det stack obehagligt i resten av munnen. Men det var liksom inte starkt som i brännande. Satsade idag på följande: Stark feferoni, habanero-frukter, piri piri, sambal oelek, cayenne-peppar, chili explosion-krydda och chiliolja. Tänker använda en del av det på min hemmagjorda pizza idag och hoppas på knock out!

3 kommentarer:

Line sa...

Hej! Line, Lottas kompis i Götet. Hemmagjord pizza? Märkligt, tänkte jag också göra just nu. Jag är också en chilioman och vill inte komma ur beroendet. Så föreutom mitt vanliga stash av tabasco (klart obligatorisk i varje missbrukares skafferi) har jag också försökt hitta andra starka alternativ. Jag kan inte äta pizza utan tabasco. Berätta om det finns fler chilisorter jag inte kan leva utan! Bon apetit. /Line i götet

Linda Unnhem sa...

Lovar att hålla dig uppdaterad i jakten på den ultimata chilin! Ett problem tycker jag är att man aldrig kan "lita" på de färska chilifrukterna. Ena gången kan de vara superstarka, en annan gång smakar de nästan inget alls. En gång tog jag till exempel en hel habanero och Niklas höll på att svimma när han såg mig hacka upp den ("Vet du hur stark den är?!) - men sen smakade det ingenting. Hmm. Ja, det är klurigt. Men gott.

Line sa...

Habanero lär ju vara tokstarkt, vilken besvikelse! Thai-chili lär också vara galet, kanske mer pålitligt i styrka också. Än så länge är Sriracha (chilisås från thailand) och tabasco mest pålitligt! Ser fram emot fler spännande matinlägg hos er!