lördag, april 29, 2006

Habla espanol?

I augusti ska vi tillbringa två veckor i Barcelona, i en lägenhet vi tillfälligt bytt mot vår på Grynbodgatan.
Barcelona, som är min hittills bästa favoritstad, kommer att bli trevligare och mer begriplig med mina då nyförvärvade språkkunskaper. Idag har jag (Niklas) som sagt laddat ner en nybörjarkurs och efter en halvtimme med första lektionen har jag lärt mig följande (ur minnet, utan tjuvtitt, utan minsta koll på stavningen):
Hola! (Hej)
Buenos dias! (Goddag)
Como estas (Que tal?)? (Hur mår du?)
Bien gracias (Estoy bien) (Bra tack/jag mår bra)
Encantada de verte! (Kul att ses!)
Lo mismo digo! (Det samma)
Perdone, no entiendo (Ursäkta jag förstår inte)
Hable mas despacio, por favor! (Tala långsamt, tack)
Puede repetir por favor? (Kan ni repetera tack)
Habla ingles? (Talar ni engelska?)
No pero habla espanol y frances. (Nej, men jag talar spanska och franska)
Nos vemos! (Vi ses)
Gracias por un dias agradable! (Tack för en trevlig dag)
Perdone, me puede ayudar? (Ursäkta kan ni hjälpa mig?)
Gracias por la ayuda! (Tack för hjälpen)
Undrar hur mycket jag kommer ihåg i morgon...

Inga kommentarer: