söndag, mars 29, 2009

Vårbekymmer

Det är härligt med vår. Verkligen. Varje år tänker jag att jag nog faktiskt aldrig längtat så mycket efter sol och värme som just det här året - men i år är det nog faktiskt så. Ska bli så skönt att snart slippa alla halsdukar och mössor och klumpiga skor.

Men! För det finns ett sådant. Det drar ju så mycket med sig.
Okej för att det är skönt att slippa den tunga vinterjackan, och okej för att det är hyfsat lätt att hitta en trevlig vårjacka. Men - denna vårjacka passar ju inte med vinterhalsduken. Eller den svarta, stora väskan som hängt med sedan i höstas. Och absolut inte stövlarna, som ju är tunga och rejäla och skriker vinter. Och tar man av sig stövlarna dyker ett nytt problem upp - nämligen att jeansen är för långa, något man löst genom att vika upp dem när de ändå inte skulle synas. Så hepp - antingen måste nya jeans införskaffas eller så måste någon med symaskin våldgästas. Och det vet ju alla, hur fult det blir när man syr upp jeans själv.

Och så har vi det här med vårskor. Det är klart att man vill ha en nätt och trevlig modell, helst med lite klack så att man kommer upp och ser så där reslig ut som man ska. Men hur bra funkar dessa söta små skossor på promenaden till och från jobbet, sammanlagt en timme över såväl lera som smågrus?
Och ja, man kan ha ett par promenixskor som man byter när man kommer fram till jobbet - men tänk om man vill ha sina söta vårskossor när man går ut på kvällen? Då måste dessa fraktas till och från jobbet varje dag, vilket ställer krav på vårväskan man väljer. Vårväskan som inte bara måste passa vårjackan och vårhalsduken utan som dessutom måste passa såväl promenixskorna som vårskossorna. Och matlåda och en hel massa annat nödvändigt.

Och då har jag inte ens berört det här med solglasögon.
Eller koftan som måste bäras under vårjackan eftersom den ändå alltid visar sig vara för kall. Koftan som inte får vara för tjock - för då får den inte plats under vårjackan som ju ska sitta snyggt de gånger det faktiskt är vårvarmt.

Jag har heller inte tagit upp att vårvackan jag valt - en turkos trench - har ett alltför långt bälte som jag inte vet vad jag ska göra med. Knyta det? Vira det tre varv runt kroppen? Klippa av det? Ta bort det?

Och så har jag ju skinnjackan sen förra våren....
Äsch, va fan... Kan vi inte bara gå direkt på sommaren?

6 kommentarer:

Lotten sa...

Jag blir helt nyfiken på att se din vårjacka! Jag känner igen mig i dina problem, till 100%

Linda Unnhem sa...

Det kanske kommer en bild på bloggen någon gång. När jag fått ihop hela våroutfiten. :-)

Micke sa...

För första gången blev jag alldeles matt av något du skrivit... Har du inte den gamla klassiska, bruna "mockajackan" och kängorna liggande längst in i garderoben? *asg* Mvh nosig lillebror

Evelina sa...

Jag tycker väldigt mycket om våren men när det kommer till de där dagarna när man antingen klär sig för varmt eller för kallt då längtar jag också efter sommaren direkt!

Evelina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
nina sa...

hade jag varit religiös hade jag nog sagt nåt i stil med 'våren är en välsignad tid'